الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة لتسليط الضوء على العلاقة بين المدرسة القرآنية والتحصيل الدراسي من حيث الانعكاس وبحثت في انعكاس أداء المدرسة القرآنية على التحصيل الدراسي حيث استعمل الباحث المنهج الوصفي وأداة الاستبيان والملاحظة والمقابلة حيث كانت إشكالية الدراسة ما علاقة التعليم القرآني للتلميذ نهاية مرحلة التعليم الابتدائي بتحصيل الدراسي بالمؤسسة التربوية بمدينة الجلفة وبعد الدراسة الميدانية خلص الباحث الى النتائج التالية
توجد علاقة وطيدة بين التعليم القرآني لتلاميذ مرحلة التعليم الابتدائي بزياده تحصيله الدراسي العام بالمؤسسة التربوية ،مقاومة بذلك كل التطور الذي حدث في شكل ومضمون المدرسة القرآنية نتيجة التطور التكنولوجي الحاصل .
حيث تبقى المدرسة القرآنية الرائدة في المجال التربوي من حيث الأداء التربوي والتعليمي مما ينعكس على النشء من خلال التحصيل الدراسي ككل خاصة ما تعلق للمهارات التي يحتاجها الطفل من اجل الولوج الى الحياه بصفه عامه و الحياة المدرسيه بصفة ، وتبقى عملية التحصيل الدراسي من المهام الأساسية للمدرسة القرآنية والمدارس العمومية في تناسق محكم وفق النسق الاجتماعي
This study aimed to shed light on the relationship between the Qur’anic school and academic achievement in terms of reflection and looked at the reflection of the performance of the Qur’anic school on academic achievement, where the researcher used the descriptive approach and the questionnaire, observation and interview tool. In the city of Djelfa, and after the field study, the researcher concluded the following results
There is a strong relationship between the Qur’anic education for primary school students and increasing their general academic achievement in the educational institution, thus resisting all the development that occurred in the form and content of the Qur’anic school as a result of the technological development.
The Qur’anic School remains the leader in the educational field in terms of educational and educational performance, which is reflected on young people through academic achievement as a whole, especially with regard to the skills that the child needs in order to enter life in general and school life in particular, and the process of academic achievement remains one
of the basic tasks of the Qur’anic School. Public schools are in tight harmony
according to the social system