Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

مدى مساهمة الامتنان في العمل في تنمية المهارات المهنية لدى الإداريين بمؤسسات التعليم العالي.

Show simple item record

dc.contributor.author لفقير, سهيلة
dc.contributor.author مزياني, فتيحة
dc.date.accessioned 2024-03-21T05:57:30Z
dc.date.available 2024-03-21T05:57:30Z
dc.date.issued 2022-05-29
dc.identifier.issn 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6000
dc.description.abstract ملخص: الهدف من هذه الدراسة هو معرفة مدى مساهمة الامتنان في العمل في تنمية المهارات المهنية لدى الإداريين بمؤسسات التعليم العالي. ولجمع البيانات، قمنا بتطبيق مقياس الامتنان في العمل لمورغان Morgan، ومقياس المهارات المهنية على عينة متكونة من 280 إداري بأربعة مؤسسات تابعة للتعليم العالي على مستوى الجزائر العاصمة. أظهرت النتائج، أن متوسط درجات الامتنان في العمل لدى هؤلاء الإداريين عالٍ، وأنهم يمتلكون مهارات مهنية عالية. كما أظهرت النتائج أيضا وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الامتنان في العمل والمهارات المهنية وأن الامتنان في العمل يؤثر على المهارات المهنية ويساهم في تنميتها. Abstract: The aim of this study is to know the extent to which gratitude at work contributes to the development of professional skills among the administrators of higher education institutions. To collect the data, we applied Morgan’s Gratitude at Work Scale and the Professional Skills Scale to a sample of 280 administrators in four institutions of higher education located at the level of Algiers. The results showed that the average degree of gratitude at work among these administrators is high, and that they have high professional skills. The results also showed a statistically significant correlation between the gratitude at work and the professional skills. We also found that the gratitude at work affect professional skills and contributes to the development of professional skills. Résumé: L’objectif de cette étude est de savoir dans quelle mesure la gratitude contribue au développement des compétences professionnelles chez les administrateurs des établissements d’enseignement supérieur. Pour collecter les données, nous avons appliqué l’Échelle de Gratitude au Travail de Morgan et l’Échelle de Compétences Professionnelles à un échantillon de 280 administrateurs dans quatre établissements d’enseignement supérieur situés au niveau d’Alger. Les résultats ont montré que le degré moyen de gratitude au travail chez ces administrateurs est élevé, et ils possèdent également des compétences professionnelles élevées. Les résultats ont montré aussi qu’il existe une corrélation statistiquement significative entre la gratitude au travail et les compétences professionnelles chez ces administrateurs, et que la gratitude au travail affecte les compétences professionnelles et contribue au développement des compétences professionnelles. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;2 المجلد10، العدد
dc.subject الامتنان في العمل، المهارات المهنية، إداريو مؤسسات التعليم العالي. gratitude at work; professional skills; administrators of higher; education institutions. gratitude au travail; compétences professionnelles; administrateurs d’établissements d’enseignement supérieur. ar_AR
dc.title مدى مساهمة الامتنان في العمل في تنمية المهارات المهنية لدى الإداريين بمؤسسات التعليم العالي. ar_AR
dc.title.alternative The extent to which gratitude contributes to the development of professional skills among the administrators of higher education institutions. La mesure dans laquelle la gratitude contribue au développement des compétences professionnelles chez les administrateurs des établissements d’enseignement supérieur. ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account