الخلاصة:
ملخص: هدفت الدّراسة إلى التعرّف على مشكلات التّدريس، وفق المقاربة بالكفاءات، لأساتذة التعليم الثانوي، بالمدارس الثانوية، ببلدية "رأس العيون"، بولاية "باتنة"، باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي وعيّنة من (166) أستاذة وأستاذا. أظهرت نتائج الدّراسة: تحديد، وترتيب (10) مشكلات تدريسيّة، في مجال التّخطيط للدّروس، و(10) مشكلات تدريسيّة، في مجال تنفيذ الدّروس، و(10) مشكلات تدريسيّة، في مجال: تقويم كفاءات الطّلبة. كما كشفت النّتائج أنّ مجال تنفيذ الدّروس، يُشكل أعلى المشكلات التدريسية، من وجهة نظر عينة البحث، يليه مجال تخطيط الدروس، ثمّ مجال تقويم كفاءات الطلبة، واتّضح أنّ أكبر مشكلة في مجال التخطيط للدّروس هي :" كيفية اختيار، الطرق المناسبة، للتدريس، وفق المقاربة بالكفاءات ". أمّا أكبر مشكلتين، في مجال تنفيذ الدّروس فهما: ( يفية استخدام، طرق تدريس، ملائمة، في ضوء المقاربة بالكفاءات)، و( كيفيّة التّقديم الجيّد، للوضعيّات المشكلة );أمّا في مجال: تقويم كفاءات الطلاب، فأكبر مشكلتين هما: (كيفيّة، بناء نماذج متنوعّة، ومناسبة، للتّقويم، في ضوء المقاربة بالكفاءات )، و( كيفيّة بناء معايير التّصحيح، وسُلّم الدّرجات، للمتعلّمين وفق المقاربة بالكفاءات )، على التّوالي.
Abstract: The study aimed to identify the teaching problems according to the competency approach for secondary education teachers in secondary schools in Ras El-Ayoun municipality, in the wilaya of Batna from the teachers' own point of view. The study population consisted of (246) female and male professors, and (166) professors were appointed by the researcher. The researcher used the descriptive method using the survey method, prepared a questionnaire to collect data, and made sure of its validity and reliability. The results of the study showed identifying and arranging (10) teaching problems in the field of lesson planning, (10) teaching problems in the field of lesson implementation, and (10) teaching problems in the field of assessing students ’competencies. The results also revealed that the field of lesson implementation constitutes the highest Teaching problems from the point of view of the research sample, it is followed by the field of lesson planning, and then the field of evaluating students' competencies. And it became clear that the biggest problem in the field of lesson planning is: "How to choose1 the appropriate methods of teaching according to an approach to competencies? " As for the two biggest problems in the field of implementing lessons, they are: (How to use appropriate teaching methods in light of the approach to competencies), and (How to present the problem situations well). As for the field of evaluating students' competencies, the two biggest problems are: (How to build diverse and appropriate models for evaluation in the light of the competencies approach?), and (How to build marking criteria and grading scales for learners according to the competencies approach?) respectively
Résumé: L'étude est une contribution à la réfléchir sur l’application de l’approche par compétences dans le système d’enseignement algérien. Dans cette perspective nous restitutions les résultats d’une enquête réalisée auprès des enseignants du cycle secondaire au niveau de la Daïra de ras Laayoun dans la Wilaya de Batna pour identifier et analyser les problèmes qu’ils rencontrent en matière utilisation de cette approche. Les résultats obtenus à l’aide de l’application de l’approche corrélative et d’un questionnaire sur un échantillon de 166 enseignants ont identifié dix (10) problèmes d'enseignement relatifs à la planification des cours, dix (10) problèmes d'enseignement dans le domaine de la mise en œuvre des cours et (10) les problèmes d'enseignement dans le domaine de l'évaluation des compétences des élèves. Les résultats ont également révélé que la mise en œuvre des cours et la planification des cours et l'évaluation des compétences des élèves sont considérées par les enseignants comme les principaux qu’ils ont rencontré.