dc.contributor.author |
Chérifi Amin, Amin
|
|
dc.contributor.author |
Benamara Abdelhafid, Abdelhafid
|
|
dc.date.accessioned |
2024-03-26T06:19:38Z |
|
dc.date.available |
2024-03-26T06:19:38Z |
|
dc.date.issued |
2022-07-31 |
|
dc.identifier.issn |
2170-144X |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6035 |
|
dc.description.abstract |
Abstract: The study aimed to find out the relationship between the leadership behavior of the professor of Physical Education and Sports and the level of innovative thinking at the middle school students, and to know the dominant leadership behavior of professors of physical education and sports in the middle stage, in addition to determining the level of innovative thinking among middle school pupils. The most important results that we have reached are:
- The leadership method of the professor of physical education and sports in the middle school stage is the training method.
- Lack of use autocratic style among professors.
- The level of innovative thinking at the intermediate stage, which varies depending on individual differences.
ملخص: تهدف الدراسة إلى معرفة العلاقة بين السلوك القيادي لأستاذ التربية البدنية والرياضية ومستوى التفكير الابتكاري عند تلاميذ المرحلة المتوسطة، ومعرفة السلوك القيادي المسيطر عند أساتذة التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة، وتحديد مستوى التفكير ألابتكاري لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة. وأهم النتائج المتحصل عليها هي:
- الأسلوب القيادي لأستاذ التربية البدنية والرياضية في المرحلة المتوسطة هو الأسلوب التدريبي.
- قلة استخدام الأسلوب الأوتوقراطي لدى الأساتذة.
- مستوى التفكير الابتكاري في المرحلة المتوسطة والذي يختلف باختلاف الفروق الفردية.
Résumé: L’étude vise à déterminer la relation entre le comportement de leadership du professeur d’éducation physique et sportive et le niveau de pensée novatrice parmi les élèves du cycle moyen, et à connaître le comportement de leadership dominant chez ces enseignants et à déterminer le niveau de pensée novatrice parmi leurs élèves. Les principaux résultats obtenus sont:
- La méthode d’entraînement est la principale méthode utilisée par les enseignants d’éducation physique et sportive au stade intermédiaire.
- Manque d'utilisation du style autocratique des enseignants.
- Le niveau de pensée innovante au stade intermédiaire, qui varie en fonction des différences individuelles. |
ar_AR |
dc.language.iso |
en |
ar_AR |
dc.publisher |
مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله |
ar_AR |
dc.relation.ispartofseries |
مجلة أفكار وآفاق;3 المجلد10، العدد |
|
dc.subject |
leadership style; physical and sports education; professor of physical education and sports; innovative thinking; middle stage pupils. الأسلوب القيادي؛ أستاذ التربية البدنية والرياضية؛ التفكير الابتكاري؛ تلاميذ الطور المتوسط. style de leadership; professeur d'éducation physique et sportive; pensée novatrice; collégiens. |
ar_AR |
dc.title |
The leadership strategy of the teachers of physical education and sports and its relation to the level of creative thinking among middle school pupils: a field study in some middle schools of the province of Boumerdes (Algeria). |
ar_AR |
dc.title.alternative |
الاستراتيجية القيادية لمعلمي التربية البدنية والرياضة وعلاقتها بمستوى التفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية: دراسة ميدانية في بعض المدارس المتوسطة بولاية بومرداس (الجزائر). La stratégie de leadership des professeurs d'éducation physique et sportive et sa relation avec le niveau de pensée créative des collégiens: enquête au niveau des collèges de la province de Boumerdes (Algérie). |
ar_AR |
dc.type |
Article |
ar_AR |