الخلاصة:
ملخص: تمثل التربية في مختلف المجتمعات أحد الحقوق الأساسية للطفل واحد الواجبات الرئيسية للوالدين، فهما يساهمان بدرجة كبيرة في تكوين شخصيته الاجتماعية، ولا يمكن الفصل بين الأدوار التي يقوم بها كل منهما لأنها متكاملة ومتفاعلة. وما يزال هذا الموضوع يشد اهتمام الباحثين في مختلف التخصصات في الجزائر ومساهمة منا في النقاش الدائر حوله، نعرض في هذا المقال في شكل تحليل نظري ومعرفي خلاصة النتائج المستخلصة من بحوثنا حول التربية الوالدية في الأسرة الجزائرية.
Abstract: The family is a considered as a social system necessary for the establishment of different societies, as they are influenced by the social, cultural, economic and political systems that prevailing in the society. Thus, they form active actors with mutual relations. However, the rights and duties are defined by the cultural model on the one hand and economic and social characteristics on the other. Whereas, the education in the various societies is one of the fundamental rights of the child and one of the main parents duties. Because, they contribute significantly to the development (build-up) of social child personality, although each has distinct roles. These roles cannot be separated as they are incorporated and interactive.
Résumé: L’éducation constitue dans les différentes sociétés l’un des droits fondamentaux de l’enfant. Elle est également l’un des principaux rôles des parents. Ces derniers contribuent de manière interactive et complémentaire. La réflexion sur ce thème est toujours d’actualité et nécessite davantage d’études, ce qui nous a poussé à exposer dans le présent article en guise de contribution à cette réflexion une synthèse théorique des conclusions tirées de nos travaux antérieurs sur la question de l’éducation dans la famille algérienne.