Résumé:
ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى مهارات القراءة الجهرية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي الحافظين للقرآن الكريم، وباستخدام المنهج الوصفي، وتطبيق اختبار مهارات القراءة الجهرية، وبطاقة ملاحظة الأداء من إعدادحاتم حسين البصيص (2011)، على عينة من التلاميذ قوامها (32) تلميذا وتلميذةمتمدرسين بثلاث مدارس ابتدائية ببلدية مسيف ولاية مسيلة، والحافظين لما لا يقل عن حزبين من القرآن الكريم خلال الفصل الأول من السنة الدراسية (2018/2019)، وقد تم التوصل إلى النتائج التالية:
- وجود مستوى مرتفع في مهارات القراءةالجهرية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي الحافظين للقرآن الكريم بمتوسط حسابي قدره (41.22)، ونسبة مئوية قدرها(91.6%).
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى مهارات القراءة الجهرية لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي الحافظين للقرآن الكريم حسب متغير الجنس.
فسرت النتائج في ضوء الدراسات السابقة، وتوجت الدراسة في الأخير بجملة من المقترحات لإبراز أهمية القرآن الكريم وحفظه في تطوير العمليات العقلية لدى التلاميذ، ومهارات القراءة الجهرية والكتابة والقدرة على الاستدلال اللغوي.
Abstract: The objective of the present study is to determine the level of aloud reading skills among the fourth year of primary school pupils memorizers of the Holy Quran. After the application of the descriptive approach and the written reading skills test and the performance note card set up by Hatem Hussein Al-Busais (2011) on a sample composed of (32) pupils both males and females in three primary schools in the municipality of Meseef of M’sila who memorized at least two of the Holy Quran during the first semester of the academic year (2018/2019), the following results were achieved:
-The existence of a high level of reading skills among the fourth year pupils, the memorizers of the Holy Quran with an average of (41.22) and a percentage of (91.6%).
- There was no statistically significant differences in the level of reading skills among the fourth year pupils, memorizers of the Holy Quran in view of the gender variable.
The results were interpreted in the light of previous studies, and finally the study was culminated in a set of proposals to highlight the importance of the Holy Quran and its memorization in the development of students' mental processes, reading skills, writing and the ability to interpret the language.
Résumé: L’objectif de la présente étude est d’identifier le niveau de compétences en lecture à haute voieau sein des élèves de la quatrième année primaire, mémorisantdu Saint Coran. La méthode descriptive,l’application dutest des compétences en lecture et la fiche de performance préparée par Hatem Hussein Al-Busais (2011)ont constitué le dispositif méthodologiqueappliquésur un échantillon compose de (32) élèves qui ont mémorisé pasmoins de deux parties du Saint Coran dans trois écoles primaires de la municipalité de massif et de la province de M’Sila au cours du premier semestre de l'année scolaire (2018/2019). Les résultats obtenus confirment l’existence d’un niveau élevé de compétences en lecture chez les élèves de la quatrième année primaire, mémorisant le Saint Coran, avec une moyenne de (41,22) et un pourcentage de (91,6%). Ils révèlent, par contre, l’inexistence de différences statistiquement significatives du même niveau et au sein de la même population selon le sexe.