Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

مقاربة كارل بوبر النقدية لنظريتي الأنماط والتوصيفات عند برتراند راسل

Show simple item record

dc.contributor.author نعيمة ولد يوسف, نعيمة
dc.date.accessioned 2024-04-02T05:32:03Z
dc.date.available 2024-04-02T05:32:03Z
dc.date.issued 2021-11-28
dc.identifier.issn 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6099
dc.description.abstract ملخص: يتضمن هذا المقال تحليلا لمقاربة نقدية خصَّ بها بوبر جانبا من نظرية الأنماط ونظرية التوصيفات لبرتراند راسل؛ مع الإشارة إلى أن معالجة بوبر لنظرية الأنماط لم تتطرق إلى ما اقترحته هذه الأخيرة من حلول لمفارقات نظرية المجموعات أو في مشروعها لتطوير منطق الأصناف، بل انصب موقفه النقدي منها أساسا على كيفية توظيفها من طرف أصحاب المنطقانية وبعض أعضاء الوضعية المنطقية لحل مشكلة التمييز بين التصورات أو الحدود الكلية والحدود الفردية، وكذلك مشكلة التمييز بين القضايا الكلية والقضايا الفردية المتصلة بها. وقد اهتم بوبر بوضع معايير محددة وواضحة لهذين التمييزين، وحرص على عدم الخلط بين الحدود الكلية والأصناف، وبين الحدود الفردية وأعضاء الصنف؛ كما أعاد صياغة مبدأ التفريد وضبط مفهوم اسم العلم لتجنب الوقوع في مشكلتي الكليات والاستقراء. Abstract: This article proposes an analysis of a popperian critical approach that touches on a part B. Russell’s theory of types and his theory of descriptions as well. Noting in this connection that this approach does not concern what theory of types has proposed as solutions to the paradoxes of set theory, or to its project for the development of class logic, but it essentially aims at the use that he has known this theory in the logicism and in some members of logical positivism, in order to solve the problem of the demarcation between universal concepts and individual concepts, or the demarcation between universal propositions and individual propositions associated with them. Karl Popper took care to put clear and precise criteria, not to confuse universal terms and classes, on the one hand and the individual terms and class numbers of the other. Popper reformulated the principle of individualization and adjusted the notion of the proper noun to avoid falling into the problem of universals and the problem of induction. Résumé: Le présent article propose une analyse de l’approche critique poppérienne d’une partie de la théorie des types et de celle des descriptions de Bertrand Russell. Notons à ce propos que cette approche ne concerne pas ce que la théorie des types a proposé comme solutions aux paradoxes de la théorie des ensembles, ou bien à son projet de développement de la logique des classes, mais vise essentiellement l’usage de cette théorie de la part du logicisme et de quelques membres du positivisme logique, en vue de résoudre le problème de la distinction entre les concepts ou termes universels et individuels, et entre les propositions universelles et les propositions individuelles. Il convient de souligner que Popper a bien pris soins de construire dans son approche des critères clairs et précis, afin d’éviter la confusion entre les termes universels et les classes d’un côté, et les termes individuels et les membres de classes de l’autre côté. Il a également reformulé le principe d’individuation et a ajusté la notion du nom propre pour éviter de tomber dans le problème des universaux ainsi que le problème de l’induction. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;3 المجلد9، العدد
dc.subject التصور؛ الحد؛ الصنف؛ نظرية الأنماط؛ اسم العلم. concept; term; class; theory of types; proper noun. concept, terme, classe, théorie des types, nom propre. ar_AR
dc.title مقاربة كارل بوبر النقدية لنظريتي الأنماط والتوصيفات عند برتراند راسل ar_AR
dc.title.alternative Karl Popper's critical approach to Bertrand Russell's theory of types and descriptions. L'approche critique de Karl Popper des théories des types et des descriptions de Bertrand Russell. ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account