Résumé:
ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الوقوف على واقع بناء الوضعية التقويمية من طرف أساتذة اللغة العربية في مرحلة التعليم المتوسط وفقا لما تقتضيه المقاربة بالكفاءات. ولقد تم جمع البيانات الخاصة بالمتغير المذكور بواسطة الاستبيان الذي طبق على عينة قصدية من متوسطات ولاية البويرة، متكونة من 224 أستاذ اللغة العربية من الجنسين تكونوا تكوينا أوليا في مؤسسات مختلفة. وبعد تحليل البيانات إحصائيا باستخدام النسب المئوية ومعامل بيرسون ومعامل كاي مربع (K2)، توصلنا إلى أنه لا يقوّم أساتذة اللغة العربية في مرحلة التعليم المتوسط الكفاءة الختامية في نهاية الفصل الدراسي ببناء وضعية إدماجية وفق المقاربة بالكفاءات. يعتمد أساتذة اللغة العربية على شبكة تصحيح الوضعية الإدماجية الخاصة بالكفاءة الختامية في نهاية الفصل الدراسي.
Abstract: This study aims to focus on the development of the evaluation situation by the Middle Arabic language teachers, as required by the competency-based approach. Data on the above-mentioned variable were obtained by means of a questionnaire applied to a targeted sample of middle schools in the province of Bouira, composed of 224 Arab-language teachers of both sexes, who received preliminary training in different institutions. After analyzing the statistical data using the percentages, Pearson's correlation coefficient, the K2 test, we ended up at:
- Teachers of the Arabic language of middle education do not evaluate the terminal competence at the end of the term by developing an integration situation according to the skills approach.
- Teachers of the Arabic language rely on the correction grid of the integration situation related to the terminal competence, at the end of the term.
Abstract: This study aims to focus on the development of the evaluation situation by the Middle Arabic language teachers, as required by the competency-based approach. Data on the above-mentioned variable were obtained by means of a questionnaire applied to a targeted sample of middle schools in the province of Bouira, composed of 224 Arab-language teachers of both sexes, who received preliminary training in different institutions. After analyzing the statistical data using the percentages, Pearson's correlation coefficient, the K2 test, we ended up at:
- Teachers of the Arabic language of middle education do not evaluate the terminal competence at the end of the term by developing an integration situation according to the skills approach.
- Teachers of the Arabic language rely on the correction grid of the integration situation related to the terminal competence, at the end of the term.