Abstract:
ملخص: لقد جعل سقراط من "المفهوم" أفقا معرفيا وقيما للتفكير الفلسفي، منطلقا في ذلك من مسلمة "أن كل معرفة هي معرفة من خلال المفاهيم. والفلسفة ـ في نظره ـ إذ تحاول القبض على المفهوم ضبطا وتحديدا، فهي تتطلع إلى بعده القيم. لتجعل من المعرفة الحقة هي معرفة القيم. ولذلك، فإن سقراط إذا يعتبر أن "الفضيلة علم". فهو يؤسس فلسفيا لأخلاقية المفهوم. وبهذا التأسيس أراد لـ "الإنسان" أن يكون موضوع الفلسفة الأثير، وإدراكه لحقيقة "الفضيلة"، وممارسته للسلوك الفاضل؛ غايتها القصوى. وبهذا الانزياح نحو الأفق القيم الإنساني، مكّن سقراط لـ "السؤال الفلسفي" من تجاوز المطلب المعرفي إلى ممارسة وظيفة تربوية، تستهدف تنقية العقل من الأوهام من خلال ضبط المفاهيم، وتطهير النفس من الرذائل عن طريق استبطان القيم التي تتضمنها المفاهيم وتمثُّلها سلوكيا. وقوام هذه الوظيفة التربوية للسؤال الفلسفي؛ منهج عقلي منطقي محكم، يدفع بالذات إلى اكتشاف الحقيقة بذاتها ومن داخل ذاتها، معتمدا في ذلك على "الحوار" أسلوبا، وعلى "التهكم" و"التوليد" آليتين منهجيتين لتحقيق هذا الهدف التعليمي التربوي. وحركة تفكيرنا حول الوظيفة التربوية للسؤال الفلسفي في هذا البحث، تستهدف المنهج السقراطي في منطلقاته المعرفية ووسائطه المنهجية وآفاقه التربوية القيمة، تأصيلا وتفصيلا.
Abstract: Socrates has made the notion of "concept" an ideological and valuable horizon for philosophical thinking based on the principle that knowledge is produced by and through concepts. According to Socrates, philosophy attempts to identify the “concept” as it looks for its valuable dimension in order to reach the true knowledge and the knowledge of values. Thus, Socrates considers the “virtue” as a science. He philosophically establishes the ethics of the “concept”. The aim of establishing such foundation is Socrates desire to make of “man” the preferred topic for philosophy, and his awareness of the reality of “virtue” and his practice of virtuous behaviour. Socrates believed that these components are the ultimate aim of philosophy. The shift of philosophy’s interest in the universe to focus on values, man and education enabled Socrates to invent a novel philosophical conception making philosophy practicing an educational function rather than solely cognitive. This unorthodox version of philosophy presented by Socrates aims to clear the mind from illusions through setting concepts; and purges the soul from vices through extracting “values” from the “concepts” and their applications which represent in the human behaviour. The basis of this educative function of the philosophical question is the rigid intellectual, logical method. This basis enables the self to discover the truth depending on dialogue, stylistically, and “sarcasm” and “extraction” as methodological mechanisms of achieving this educational, didactic purpose.
Résumé: Selon Socrate, la philosophie tente d'identifier le «concept» en cherchant sa dimension précieuse pour traduire la vraie connaissance. Il considère, par ailleurs, la «vertu» comme une science, et il établit philosophiquement l'éthique du «concept». Le but est d’en faire de «l'homme», de sa conscience de la réalité, le sujet de prédilection pour la philosophie. Ces composants sont le but ultime de la philosophie. Le changement d’intérêt de la philosophie pour l’univers, pour les valeurs, l’homme et l’éducation lui a permis d’inventer une nouvelle conception philosophique. C’est ainsi qu’il attribue à la philosophie une fonction éducative que seulement cognitive. Cette version peu orthodoxe de la philosophie présentée par Socrate vise à débarrasser l’esprit des illusions en définissant des concepts
La base de cette fonction éducative de la question philosophique est la méthode intellectuelle, logique et rigide qui permet au Soi de découvrir la vérité en fonction du dialogue, de manière stylistique et du «sarcasme» et de «l’extraction» en tant que mécanismes méthodologiques permettant d’atteindre ce but éducatif et didactique.