Abstract:
Abstract: Stress is a well-known factor that increases the risk of developing physical and mental health problems in children and adolescents. Numerous epidemiological studies have shown a link between stress and weight gain. Conscious of this close link between obesity and stress on the one hand, and particularly worrying consequences for the child that can cause long-term obesity on the other, the present study aims to evaluate the level of school stress among a population of students and establish the link with the different forms of obesity observed among this population. The study is of the descriptive and cross-sectional type, and involves a representative sample estimated at 2355 students. The results show that one in three students suffers from high school stress, 16.8% of overweight students (obesity not included), 7.7% of obese students and 20.8% of those with abdominal obesity. In addition, the study reveals a statistically significant difference between the two forms of obesity (general and abdominal) and students with a high level of stress, respectively p <0.05 and p <0.01.
ملخص: إن الضغط المدرسي يشكل عنصر معروف بقدرته على زيادة مخاطر السلوك الصحية البدنية والنفسية عند الأطفال والمراهقين. أوضحت العديد من الدراسات الابيديميولوجية وجود علاقة الضغط المدرسي والزيادة في الوزن. إدراكا للعلاقة الوطيدة بين السمنة والضغط المدرسي من جهة، والمخلفات المقلقة والمترتبة عن السمنة على المدى الطويل من جهة أخري فان الدراسة الحالية تهدف إلى تقييم مستوى الضغط المدرسي عند التلاميذ بصفة عامة، كما أنها تهدف إلى إيجاد علاقة بين الضغط المدرسي ومختلف أشكال السمنة الملاحظ ضمن هذا المجتمع بصفة خاصة. دراستنا عرضية وذات طابع وصفى أقيمت على عينة ممثلة قدرت ب 2355 تلميذ. أظهرت النتائج أن ثلث من العينة المدروسة يعاني من ضغط مدرسي عالي 16.8 ٪ من التلاميذ بوزن زائد من (السمنة الغير المدرجة)، و7.7٪ في وضع السمنة المفرطة و20.8 ٪ يمثلون السمنة الباطنية. ومن جانب آخر كشفت الدراسة عن وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين شكلي السمنة (الشاملة والبطانية) والتلاميذ الذين يعانون من ارتفاع مستوى الضغط المدرسي على التواليع <0.05 و ع < 0.01 (p<0.05 وp<0.01).
Résumé: Le stress est un facteur qui augmente le risque de développement des problèmes de santé physique et mentale chez les enfants et les adolescents. De nombreuses études épidémiologiques ont montré l’existence du lien entre le stress et la prise de poids. Partant du constat que le lien entre le stress et la prise du poids pouvant entraîner une obésité à long terme chez l’enfant, la présente étude se propose d’évaluer le niveau de stress scolaire d'une population d'élèves et à établir le lien avec les différentes formes d'obésité observées dans cette population. L'étude est de type descriptif et transversal et réalisée sur un échantillon représentatif estimé à 2355 élèves. Ses résultats montrent qu'un élève sur trois souffre de stress au lycée, 16,8% des élèves sont en surpoids (obésité non incluse), 7,7% sont des élèves obèses dont 20,8% souffre d'obésité abdominale. L’étude révèle également une différence statistiquement significative entre les deux formes d'obésité (générale et abdominale) et les élèves ayant un niveau de stress élevé, respectivement p <0,05 et p <0,01.