الخلاصة:
Abstract: Victorian Britain, the heart of the famous British Empire which set on five continents, synonymous to power, glory and wealth, is a remarkable and most significant period of British social history and even of universal history. However, despite being the pioneer of technological inventions and the industrial revolution, as well as of children and
women emancipation, it was also an era of social paradoxes: poverty, crime, prostitution,
striking inequalities, and most of all a shocking segregation and economic exploitation of
the children. The rigid division into three distinct classes that characterized Victorian
society: the upper, middle and working-classes was duplicated exactly in the world of
children. We have, on one side, the working-class child exploited to an inhuman and unprecedented extent in mines, factories and compelled to contribute to the family
budget just like adults; on the other side, the children of the middle and upper-classes,
well-off, over protected and looked after by a great array of nannies and governesses. A
cross-class social study of these children showed economic differences as well as
differences in ideologies, morality, and values regarding the children’s roles and lives in
the work market and within the family unit. Nevertheless, despite the economic variables
specific to each class of children, three important dimensions in the parent-child
interactions seem to have been common to all children: age and gender discrimination, as
well as distancing.
ملخص: تعتبر بريطانيا الفيكتورية أبرز وأهم فترة في التاريخ الاجتماعي البريطاني بل حتى في التاريخ العالمي. وعلى الرغم من أنها اتسمت بالاختراعات التكنولوجية الرائدة والثورة الصناعية، وتحرر الأطفال والنساء، إلاّ أنّها كانت حقبة مليئة بالتناقضات الاجتماعية مثل: الفقر، والجريمة، والبغاء، وعدم المساواة الصارخة، والاستغلال الاقتصادي للأطفال. يظهر التقسيم غير العادل للمجتمع الفيكتوري في وجود ثلاث طبقات مختلفة وهي: الطبقة الغنية، والطبقة المتوسطة والطبقة العاملة التي تميزت باستغلال أطفالها استغلالا غير إنساني وغير مسبوق في المناجم والمصانع، وبإجبارهم على المساهمة في ميزانية الأسرة شأنهم في ذلك شأن البالغين، وقد أظهرت الدراسات التي تناولت هده الفترة التاريخية انه و على الرغم من الخصائص المميزة لأطفال كل طبقة ، فقد كان اطفال كل الطبقات يخضعون الى نفس نمط التفاعل مع ابائهم والقائم على التمييز على أساس السن وعلى أساس الجنس، و على أساس المظهر الخارجي.
Résumé: La Grande-Bretagne victorienne est la période la plus importante de l'histoire sociale britannique et même de l'histoire mondiale. Bien qu'elle ait été caractérisée par des inventions technologiques pionnières, la révolution industrielle, et l'émancipation des
enfants et des femmes, elle était une époque de contradictions sociales telles que: la
pauvreté, la criminalité, la prostitution, les inégalités flagrantes, et surtout la
discrimination raciale et l'exploitation économique des enfants. La division injuste de la
société victorienne apparait dans l’existence de trois classes différentes: la classe des
riches, la classe moyenne et la classe ouvrière qui était caractérisée par l'exploitation
inhumaine et sans précédent des enfants qui étaient forcés à travailler dans les mines et
les usines, et à contribuer au budget familial, au même titre que les adultes. Les études
réalisées sur cette période montré, qu’en dépit de leurs différences socioéconomiques,
les enfants des trois classes subissent le même mode d’interaction avec leurs parents et
qui était construit sur la discrimination selon l’Age, le sexe et l'apparence physique.