الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى الوقوف على أثر استراتيجية التعلّم التعاوني في تنمية مهارات الفهم القرائي بمستوياته (الحرفي، الاستنتاجي، التقيمي، الإبداعي)، لدى عينة من ذوي صعوبات تعلم القراءة. ولتحقيق ذلك استخدم المنهج شبه التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها(32) تلميذاً من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بابتدائية هواري بومدين بمدينة عين الحجل، وتمثلت أدوات الدراسة في ما يلي:
أ. اختبار صعوبة تعلّم القراءة (نص العطلة). ب. اختبار الفهم القرائي. ج. دليل الأستاذ القائم على استراتيجية التعلّم التعاوني.
وأهم الأساليب والمعالجات الاحصائية هي: المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار (ت) ستیـودنت ذو الاتجاه الـواحد وتمَّ التوصل إلى النتائج التالية للدراسة:
-توجد فروق دالة إحصائياً لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم.
- توجد فروق دالة إحصائياً لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم الحرفي) لصالح القياس البعدي.
- توجد فروق دالة إحصائيًا لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم الاستنتاجي).
- لا توجد فروق دالة إحصائيا لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم التقيمي).
- توجد فروق دالة إحصائيا لدى أفراد المجموعة التجريبية في مهارة (الفهم الإبداعي).
Study title: The effect of the cooperative learning strategy on the development of cognitive reading comprehension among students with reading difficulties in the primary stage, fourth graders. The study aimed to determine the impact of the cooperative learning strategy in developing reading comprehension skills at its levels (literal, deductive, evaluative, and creative). I have a sample of people with reading difficulties. To achieve the aim of the study, the quasi-experimental approach was used. The study was applied to a sample of 32 students from the fourth grade of primary school, Houari Boumediene, in the city of Ain El-Hadjal, State of M'sila. The tools that were designed for this study are as follows: a. Difficulty learning to read test (holiday text). B. Reading comprehension test. c. The teacher’s guide based on the cooperative learning strategy based on reading activities, which was built in the light of reading comprehension skills, and included the student’s book and the teacher’s guide; to implement it. The study tools were applied before and after, and several statistical methods and treatments were used to analyze them, including: arithmetic averages, standard deviations, and the one-way Student's T-test to calculate the difference between the mean scores of the pre-measurement and the post-measurement scores of the experimental group. The following results of the study were reached: - There are statistically significant differences between the mean pre and post measurements of the experimental group members in the reading comprehension skills of students with learning difficulties. - There are statistically significant differences between the mean of the pre- and post-measurement of the experimental group members in the skill (literal comprehension) in favor of the post-measurement with an observed difference. - There are statistically significant differences between the mean pre and post measurements of the experimental group members in the skill (deductive understanding). - There are no statistically significant differences between the pre and post measurement averages of the experimental group members in the skill (evaluative understanding). - There are statistically significant differences between the pre and post measurements of the experimental group members in the skill (creative comprehension).