الخلاصة:
تتناول هذه الدراسة محطة هامة في المسرح الجزائري الموجه للطفل من خلال عينة مسرحية شعرية (الراعي) للشاعر محمد الأخضر السائحي؛ حيث تصور المرحلة الاخيرة التي يمر بها الطفل الجزائري في حياته، جمع فيها الشاعر بين جنسين أدبيين: الشعر/المسرح بطريقة مشبعة بالقيم ومبادئ التربية ومعبرة عن حاجات الطفل الاجتماعية والعاطفية والتربوية فاللغوية. هذه المسرحية تحمل الكثير من المعاني الأخلاقية والاجتماعية واللغوية، فهي وسيلة تشجع الطفل على حب قيمه الأسرية ولغته الوطنية وتنمي قدراته على تذوق الأدب شعرا ونثرا
This study deals with an important station in the Algerian theater directed to the child through
a sample of a poetic play (The Shepherd) by the poet Mohammed Al-Akhdar Al-Saihi; Where
he imagined the last stage that the Algerian child goes through in his life, in which the poet
combined two literary genres: poetry / theater in a way that is saturated with the values and
principles of education and expresses the child's social, emotional, educational and linguistic
needs.
This play carries many moral, social and linguistic meanings. It is a means that encourages
children to love their family values and their national language, and develops their abilities to
appreciate literature, poetry and prose