الخلاصة:
"يتم يّز مشروع إدوارد سعيد بقوة الطّ رح ال نّقدي وله أهم يّة كبيرة في حقل الدراسات
ما بعد الكولونيالية، وقد انتبه إلى البعد الكولونيالي المتواري خلف الرّ سائل الاستعلائية
المبثوثة في ال نّص الاستشراقي، فعمد إلى فضحها بنقد الخطاب الاستشراقي، ويأتي هذا
العمل كسند منهجي لكلّ باحث يريد الولوج إلى فكر إدوارد سعيد فيغترف منه لفهم منطلقاته
المرجعية، فإدوارد سعيد لم يحصر نفسه في تّيار مع يّن بل نهل من عدة تيارات فلسفية
وأدب يّة بطريقة ذك يّة جعلت منه ينتقي كل ما يخدم مشروعه وهذا ما جعلنا نص نّفه من بين
المفكّ رين الذ ين يصعب فهم توجّ ههم الفكري دون الرّ جوع إلى هذه المراجع الفكر يّة والفلسفة
ال تّي مد ته بأدوات معرف يّة ومنهج يّة لل تّعرية عن الخطاب الاستشراقي، ورغم تع دد الأسماء
الفكر يّة ال تّي رسمت ملامح المشروع الفكري لادوارد سعيد مثل فرانز فانون وجورج
لوكاتش وميشيل فوكو، وأنطونيو غرامشي، ومفكريّ مدرسة فرانكفورت، وغيرهم، فإنّ
حضور كلّ واحد منهم عند إدوارد سعيد جاء مختلفا عن الأخر وقد استدعاهم وفق حاجته
المرحل يّة في رحلته الفكر يّة".
"Edward Said's project is distinguished by a strong critical approach and is of great importance in the field of
postcolonial studies. He paid attention to the colonial dimension hidden behind the lofty messages transmitted in
the Orientalist text. He deliberately exposed it by criticizing the orientalist discourse, and this work comes as a
methodological support for every researcher who wants to access Edward Said's thought and graze from it to
understand his reference points.
Edward Said did not confine himself to a particular current, but rather drew from several philosophical and
literary currents in a smart way that made him select everything that served his project. orientalist discourse
Despite the many intellectual names that drew the features of Edward Said’s intellectual project, such as Fanon,
Lukach, Foucault, Gramsci, the presence of each of them at Edward Said was different from the other and he
summoned them according to his temporary need in his intellectual journey