Abstract:
فهم الأسطورة ليس مجرد فهم لمرحلة تاريخية مضت وانقضت، إنما هو تفكيك لآلية الوعي الإنساني في طوره الأسطوري في فهمه لذاته و للأخرين وللعالم المحيط به.و من هذا المنطلق يمكن أن تُلحق الأسطورة بالآليات الإبستمية التي نحاول من خلالها الكشف عن درجة هذا الوعي وهو يتناول سؤال الإنسان في بعده الوجودي الذي يحيله إلى لحظة البدء . تمثل الأسطورة شهادة للحضور الفاعل و الخلاّق للإنسان و جاءت لتساعده على تخطي حدوده، الباطنية والخارجية . وللتعبير عبر المجاز والرمز، عن طاقات الجسد في صراعه ليس مع ما المحيط الخارجي فحسب، بل وأيضاً مع طاقاته الداخلية باعتبارها استنطاق لبواطن الانسان ، تلك هي بعض ملامح الإنسان الذي رسمتها الأسطورة فكيف يمكن قراءة سؤال الإنسان عبر الأسطورة ؟
If philosophy is thought by concept, then the representation of the question of MAN conveyed by myth can be considered as a prefiguration of the concept. From Antiquity to the Renaissance, the transmission of the myths of Ancient Greece and Rome was paradoxically ensured by philosophy which, after having denounced the inability of these narratives to transmit the truth and to develop an argument, This exegetical instrument, represented by the myth, was used to show how, under their most surprising and scandalous elements, the highest philosophical significance of the question of man was concealed? Man, in his need to understand himself and to grasp the world, gives himself several avenues of investigation. And it is in the myth that we understand best, the collusion of the most secret, most virulent postulations of the individual psyche Starting from this paradoxical situation a question deserves to be asked: What is the value of myth in the history of the questioning of humanity on Man? Can we ignore mythological narratives in the historical knowledge of humanity to understand that is that Man? Can we consider the myth as the first beginnings of the logos