الخلاصة:
هدفتالدراسةلمعرفةأثراستخداموسيلة اللوحةالضوئيةوالدومينوالتعليميفيتنميةمهاراتالقراءةلدى تلاميذ ذويصعوباتالتعلمبمدينة سعيدة من سنة2020 إلى غاية سنة 2022،استخدمت الباحثة منهجين الوصفي والشبه التجريبي لملائمتهما لأهداف الدراسة، طبقت هذه الأخيرة على عينة قصدية تكونت من32تلميذوتلميذة بعد اختيارهم بطريقة عشوائية عنقودية من بين 369تلميذ وتلميذة التي بلغت نسبتها 10%، بعدما طبقت عليهم أدواتتشخيصيةتم التأكد من صدقها وثباتها ليطبق فيما بعد أداةلتنميةمهاراتالقراءة، من تصميم الباحثة "خلاف أمال"،إضافة إلى اختبار الذكاء لـ"جون رافن"، واختبار وقائمة مهارات القراءة "لبركة محمد عوض"، ليطبق فيما بعد أداةلتنميةمهاراتالقراءة،وأظهرتالنتائجأنللوحةالضوئيةوالدومينوالتعليميأثرفيتنميةمهاراتالقراءة لذوي صعوبات التعلم،عدموجودفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتالقياسالقبليللمجموعةالتجريبيةوالضابطةبعد تطبيقاختبارمهاراتالقراءة،وجودفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطيدرجاتالقياسالبعديللمجموعةالضابطةوالتجريبيةعلىاختبارمهاراتالقراءةبعداستخدامالوسيلة،وعدموجودفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطاتالقياسالقبليوالبعديللمجموعةالضابطةبعدتطبيقاختبارمهاراتالقراءة، وجودفروقذاتدلالةإحصائيةبينمتوسطيدرجاتالقياسالقبليوالبعديللمجموعةالتجريبيةعلىاختبارمهاراتالقراءةبعداستخدامالوسيلة من تصميم الباحThe study aims to find out the effect of using the light board and educational dominoes in developing reading skills among students with learning difficulties in Saida city in 2020 to 2022. The researcher used the descriptive and semi-experimental approaches for their suitability to the objectives of the study. The latter was applied to an intentional sample consisting of 32 students.After being selected in a cluster random way among 369 students, which amounted to 10%, after applying diagnostic tools that could confirm the validity and reliability of those tools to be applied later.A tool for developing reading skills, designed by the researcher "KhellafAmal", in addition to the intelligence test of "John Raven".Plus,a test and a list of reading skills "by Baraka Muhammad Awad", to be applied later as a tool for developing reading skills, and the results showed that the light board and the educational domino had an impact on the development of reading skills for people with learning disabilities, and there were no statistically significant differences between the pre-measurement averages of the experimental group and the control group afterThe application of the reading skills test, and there are statistically significant differences between the mean scores of the post-measurement scores of the control and experimental groups on the reading skills test after using the method. Hence thereno statistically significant differences between the means of the pre- and post-measurement of the control group after applying the reading skills test, and there are statistically significant differencesBetween the mean scores of the pre and post measurement of the experimental group on the reading skills test after using the method designed by the researcherثة.