Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بودانة, أحمد
|
|
dc.contributor.author |
جاب الله, زهية(مديرة البحث)
|
|
dc.date.accessioned |
2024-05-08T09:30:48Z |
|
dc.date.available |
2024-05-08T09:30:48Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6270 |
|
dc.description.abstract |
أ
ملخص
هدفت هذه الد ا رسة إلى محاولة الكشف عن الأسباب التي تؤ د ي بظاهرة الدروس
الخصوصية إلى الانتشار بين التلاميذ. فرغم الجوانب الإيجابية للدروس الخصوصية
كتعزيز التحصيل العلمي وتحقيق نتائج إيجابية في الامتحانات فلا يمكن إهمال الجوانب
السلبية التي باتت تش ك ل خطورة على التعليم العام وتهدم مبدأ تكافؤ الفرص بين التلاميذ.
انطلق الباحث من خلال الفرضيات وهي أ ن العوامل الأسرية تدفع التلميذ لم ا زولة
الدروس الخصوصية وجماعة الرفاق لها تأثير في التلميذ للتو جه نح وها والأستاذ له دور
في ذلك من خلال عدم أدائه لمها مه.
اعتمد الباحث المنهج الكيفي واستعمل المقابلة كأداة لجمع البيانات من الأسر التي
قابلها وقام بتحليل محتوى الخطاب من خلال التحليل الفئوي.
تو صل الباحث إلى أ ن أولياء التلاميذ يرون أ ن الدروس الخصوصية استثمار
يجب الرهان فيه مقابل تخليهم عن الدور التعليمي المسند لهم، وجماعة الرفاق وممارسات
الأستاذ من خلال عدم أدائه لدوره أسباب تدفع التلاميذ لم ا زولة الدروس الخصوصية،
وهي عوامل تزيد من انتشار الدروس الخصوصية كظاهرة ترسخت في الثقافة المجتمعية.
This study aimes to reveal the reasons that lead to the spread of the phenomenon of private tutoring among students. Despite the positive aspects of private lessons, such as enhancing educational accomplichments and achieving positive results in exams, we cannot disregard the negative aspects for it poses a threat to public education and is destroying the concept of equal opportunities among students.
We started with the hypothesis that family, friends, and teachers who neglect their work are all factors that lead the student to tutoring.
We adopted the qualitative approach and used interviews as a tool to collect data from the families interviwed and analyzed the content of the discourse through categorical analysis.
We concluded that the students’ parents see that private lessons are an investment in which they must take on in return for abandoning the educational role assigned to them, and that friends and teachers, by not performing their roles, are alsoreasons that push students to engage in private lessons. These factors increase the spread of private lessons as a phenomenon that has been entrenched in the societal culture. |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah |
ar_AR |
dc.subject |
الدروس الخصوصية- د راسة إجتماعية |
ar_AR |
dc.subject |
التعليم الإبتدائي- دروس خصوصية |
ar_AR |
dc.subject |
التعليم المتوسط - دروص خصوصية |
ar_AR |
dc.title |
الأبعاد الاجتماعية للدروس الخصوصية |
ar_AR |
dc.title.alternative |
Social dimensions of private lessons |
ar_AR |
dc.title.alternative |
دراسة ميدانية على تلاميذ المرحلة الابتدائية والمتوسطة بولاية الجلفة نموذجا A field study on primary and middle school students in the state of Djelfa as a model |
ar_AR |
dc.type |
Thesis |
ar_AR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée