الخلاصة:
Abstract: The Mediterranean has long been considered the cradle of civilization, the plaque tournant of migrations, the meeting region between East and West, the heart site in the conception of the ville-Monde, etc. However, little research has been conducted on these issues within the contextual Mediterranean debate, transferred in some way to the time of contemporary mobilities. Indeed, scientific production is sorely lacking in the prevalence of the cosmopolitan attribute to research into Mediterranean cities in the global age; particularly at a time when the revival of the adjective ‘cosmopolitan’ is in greater use than ever in the social sciences. With the help of two brief examples, we will discuss how to understand conviviality and motilities at the urban scale. From the multiple faces of the city of Tangiers (Morocco) and the city of Oran (Algeria), we address the forms of thinking the post-cosmopolitan city, analysing their particular attributes regarding metropolisation, mobilities and mobilization and inference in the acquisition of conviviality and the right to the city in the age of global mobilities. Based on several pieces of research conducted by the authors, this work reflects on the multiple forms of cosmopolitanism that have configured these two cities.
ملخص: لطالما اعتبر البحر الأبيض المتوسط مهد الحضارة، ومركز الهجرة، ونقطة التقاء بين الشرق والغرب، وقلب مفهوم المدينة العالمية، إلخ. ومع ذلك، لم يتم إجراء سوى القليل من الأبحاث حول هذه القضايا في سياق النقاش المتوسطي، والذي تم نقله بطريقة ما إلى عصر التنقلات المعاصرة. وفي الواقع، هناك نقص شديد في الإنتاج العلمي بسبب انتشار السمة العالمية في الأبحاث حول البحر الأبيض المتوسط. من خلال مثالين لمدينة طنجة (المغرب) ومدينة وهران (الجزائر) سنناقش كيفية فهم العيش المشترك والحركة على المستوى الحضري وتشكل مدينة ما بعد العالمية، ونحلل سماتها الخاصة من حيث الحضرية والتنقلات والتعبئة والاستدلال في اكتساب العيش المشترك والحق في المدينة في عصر التنقلات العالمية. استنادا إلى العديد من الدراسات التي أجراها المؤلفان، يدرس هذا المقال الأشكال المتعددة للعالمية التي كونت هاتين المدينتين.
Résumé: La Méditerranée a longtemps été considérée comme le berceau de la civilisation, la plaque tournante des migrations, la région de rencontre entre l’Orient et l’Occident, le cœur de la conception de la ville-Monde, etc. Cependant, peu de recherches ont été menées sur ces questions dans le cadre du débat contextuel méditerranéen, transféré d’une manière ou d’une autre à l’époque des mobilités contemporaines. En effet, la production scientifique fait cruellement défaut de la prévalence de l’attribut cosmopolite à la recherche sur la Méditerranée.
À l’aide de deux brefs exemples, nous discuterons de la manière d’appréhender la convivialité et les motilités à l’échelle urbaine. À partir des multiples visages de la ville de Tanger (Maroc) et de la ville d’Oran (Algérie), nous abordons les formes de pensée de la ville post-cosmopolite, en analysant leurs attributs particuliers en matière de métropolisation, de mobilités et de mobilisations et d’inférence dans l’acquisition de la convivialité et du droit à la ville à l’ère des mobilités globales. À partir de plusieurs recherches menées par les auteurs, cet ouvrage s’interroge sur les multiples formes de cosmopolitisme qui ont configuré ces deux villes.