عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author Lina Luiza Draa, Lina Luiza
dc.contributor.author Assia Kaced, Assia
dc.date.accessioned 2024-05-09T07:19:12Z
dc.date.available 2024-05-09T07:19:12Z
dc.date.issued 2024-05-07
dc.identifier.issn 2170-144X
dc.identifier.issn 2170-1431
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6282
dc.description.abstract Abstract: This paper discusses the construction of the fictional world of “An Orison of Sonmi-451”, one of the interwoven stories of David Mitchell’s novel Cloud Atlas. In particular, it examines the political institutions and cultural artefacts and practices invented by the author to convey the philosophical ideas embedded in his work. The study is interested in the ideas of sovereign power and biopower as conceptualized by Michel Foucault and in how they are implemented by the government of Nea So Copros, a futuristic dystopia based on consumerism where corporations rule at the expense of individuals. Whereas in Foucault’s history of power, sovereign power and biopower do not normally coexist, this paper aspires to demonstrate how the combined use of these two powers, made possible through the creative license of worldbuilding, ineluctably condemns the lower strata of the system, the fabricants, to a life enslavement and an atrocious demise. ملخص: يناقش هذا المقال بناء العالم الخيالي "أوريسون سونمي-451"، إحدى القصص المتشابكة في رواية أطلس السحاب لديفيد ميتشل. وبشكل أكثر تحديدًا، فهو يدرس المؤسسات السياسية والمصنوعات والممارسات الثقافية التي تصورها المؤلف لنقل الأفكار الفلسفية الواردة في عمله. يركز هذا التحليل على مفاهيم السلطة السيادية والقوة الحيوية التي صاغها ميشيل فوكو وكيفية تنفيذها من قبل حكومة نيا سو كوبروس، وهي ديستوبيا مستقبلية تعتمد على الاستهلاك حيث تهيمن الشركات على الأفراد. وعكس ما ورد في سلطة فوكو بشأن عدم تعايش السيادية والسلطة الحيوية بشكل طبيعي، يطمح المقال إلى توضيح كيف أن الاستخدام المشترك لهاتين القوتين، والذي أصبح ممكنًا من خلال الرخصة الإبداعية لبناء العالم الخيالي، يدين حتماً الطبقات الدنيا من السلطة إلى حياة العبودية والموت الفظيع. Résumé: Cet article traite de la construction du monde fictif de « L’orison of Sonmi-451 », l’un des récits imbriqués du roman Cloud Atlas de David Mitchell. Plus particulièrement, il examine les institutions politiques et les artefacts et pratiques culturels inventés par l’auteur pour transmettre les idées philosophiques contenues dans son œuvre. Cette analyse s’intéresse aux concepts de pouvoir souverain et de biopouvoir formulés par Michel Foucault et à la façon dont ils sont mis en place par le gouvernement de Nea So Copros, une dystopie futuriste basée sur la consommation où les entreprises règnent aux dépens des individus. Alors que dans son histoire du pouvoir, le pouvoir souverain et le biopouvoir de Foucault ne coexistent pas naturellement, cet article aspire à démontrer comment l’utilisation combinée de ces deux pouvoirs, rendue possible grâce à la licence créative de la construction de mondes de fiction, condamne inéluctablement les couches inférieures du système, les androïdes, à une vie d’esclavage et à une mort atroce. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;1 المجلد12، العدد
dc.subject “An Orison of Sonmi-451”; worldbuilding; sovereign power; biopower; dystopia. "أوريسون سونمي-451"؛ بناء عوالم خيالية. السلطة السيادية؛ الطاقة الحيوية. أدب المدينة الفاسدة. «L’orison of Sonmi-451»; construction de mondes de fiction; pouvoir souverain; biopouvoir; dystopie. ar_AR
dc.title World building Nea So Copros: power relations in David Mitchell’s “An Orison of Sonmi-451” ar_AR
dc.title.alternative بناء عالم 'نيا صو كوپروس: علاقات القوة في «أوريسون صونميء451» لديفيد ميتشل. La construction du monde de Nea So Copros: les relations de pouvoir dans «L’orison de Sonmi-451». ar_AR
dc.type Article ar_AR


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي