Abstract:
Abstract: This paper discusses the construction of the fictional world of “An Orison of Sonmi-451”, one of the interwoven stories of David Mitchell’s novel Cloud Atlas. In particular, it examines the political institutions and cultural artefacts and practices invented by the author to convey the philosophical ideas embedded in his work. The study is interested in the ideas of sovereign power and biopower as conceptualized by Michel Foucault and in how they are implemented by the government of Nea So Copros, a futuristic dystopia based on consumerism where corporations rule at the expense of individuals. Whereas in Foucault’s history of power, sovereign power and biopower do not normally coexist, this paper aspires to demonstrate how the combined use of these two powers, made possible through the creative license of worldbuilding, ineluctably condemns the lower strata of the system, the fabricants, to a life enslavement and an atrocious demise.
ملخص: يناقش هذا المقال بناء العالم الخيالي "أوريسون سونمي-451"، إحدى القصص المتشابكة في رواية أطلس السحاب لديفيد ميتشل. وبشكل أكثر تحديدًا، فهو يدرس المؤسسات السياسية والمصنوعات والممارسات الثقافية التي تصورها المؤلف لنقل الأفكار الفلسفية الواردة في عمله. يركز هذا التحليل على مفاهيم السلطة السيادية والقوة الحيوية التي صاغها ميشيل فوكو وكيفية تنفيذها من قبل حكومة نيا سو كوبروس، وهي ديستوبيا مستقبلية تعتمد على الاستهلاك حيث تهيمن الشركات على الأفراد. وعكس ما ورد في سلطة فوكو بشأن عدم تعايش السيادية والسلطة الحيوية بشكل طبيعي، يطمح المقال إلى توضيح كيف أن الاستخدام المشترك لهاتين القوتين، والذي أصبح ممكنًا من خلال الرخصة الإبداعية لبناء العالم الخيالي، يدين حتماً الطبقات الدنيا من السلطة إلى حياة العبودية والموت الفظيع.
Résumé: Cet article traite de la construction du monde fictif de « L’orison of Sonmi-451 », l’un des récits imbriqués du roman Cloud Atlas de David Mitchell. Plus particulièrement, il examine les institutions politiques et les artefacts et pratiques culturels inventés par l’auteur pour transmettre les idées philosophiques contenues dans son œuvre. Cette analyse s’intéresse aux concepts de pouvoir souverain et de biopouvoir formulés par Michel Foucault et à la façon dont ils sont mis en place par le gouvernement de Nea So Copros, une dystopie futuriste basée sur la consommation où les entreprises règnent aux dépens des individus. Alors que dans son histoire du pouvoir, le pouvoir souverain et le biopouvoir de Foucault ne coexistent pas naturellement, cet article aspire à démontrer comment l’utilisation combinée de ces deux pouvoirs, rendue possible grâce à la licence créative de la construction de mondes de fiction, condamne inéluctablement les couches inférieures du système, les androïdes, à une vie d’esclavage et à une mort atroce.