Résumé:
ملخص: عرفت فترة النصف الأول من القرن العشرين حراكا فكريا وسياسيا في شأن مسألة التعليم، بسبب خصوصيات المرحلة التي تميزت بانتصاب الحماية الفرنسية في تونس منذ عام 1881، والتي كانت لها انعكاسات على التعليم في تونس، لذلك استيقظت همم النخبة التونسية والحركة الإصلاحية للمطالبة بالتعليم في مؤسسات الدولة. فالبعض منهم طالب بتعليم الأهالي باللغة العربية، غير أن فئة أخرى منهم طالبت بالتعليم العصري، ولم تمانع في أن يكون التعلم باللغة الفرنسية. لذلك حاولنا التطرق في هذه الدراسة للنخبة الفكرية التونسية واهتمامها بالتعليم العصري، فما هو واقع التعليم العصري في تونس خلال النصف الأول من القرن العشرين.
Abstract: The first half of the twentieth century is characterized by
intellectual and political conflicts over the question of education in
Tunisia because of the peculiarities of the scene, which was
characterized by the installation of the French protectorate on
Tunisia since 1881, which reflects its effects on education in
Tunisia. The Tunisian reformist movement and the elites insist on
the educational requirement in state institutions. Some of them
asked for Al-Ahli's education (native education), and they should
be in Arabic, but another group called for modern education and
was not afraid to learn in French. So we tried to address these elites and interest in modern education and what is the reality of modern education in Tunisia during the first half of the twentieth century.
Résumé: La première moitié du XXe siècle a vu en Tunisie le développement d’un mouvement intellectuel et politique sur la question de l'éducation dans un contexte marqué par l’impact de la montée de la protection française sur la Tunisie sur la politique à suivre dans ce domaine. Certains intellectuels ont demandé que l'éducation des
tunisiens se fasse en langue arabe, d’autres préfèrent la langue française. Nous reposons de traiter dans cette contribution les
positions des élites tunisiennes sur la question l'éducation moderne
et d’étudier la réalité de cette question pendant la première moitié
du XXe siècle.