Résumé:
ملخص: كيف يمكننا أن نتفكر المماهاة بين الكينونة والإله، وهي المماهاة التي ترتكز على سردية خطاب العليقة المشتعلة (بحسب سياق الأحداث المروية في سفر الخروج 3، 14)، دون الوقوع تحت طائلة النقد الهيدغري لمخطط الأنطو-تيولوجيا؟ لأجل هذا الغرض يستدعي هذا المقال الفيلسوف والهرمينوطيقي الكبير بول ريكور ليكشف لنا عن وجاهة الاستعادة الهرمينوطيقية لتفسيرية العهد القديم، وهو ما قد أفضى إلى إعادة اعتبار للأطروحة الأثيرة لدى إتيان جلسون: "ميتافيزيقا سفر الخروج".
Abstract: How can one think of the identification of Being-God, who
authorizes himself from the story of the Burning Bush (according
to the episode of Exodus 3, 14), without falling under the
Heidegger an process of onto-theology? It is in the face of this
question that the present article summons the philosopher and
great hermeneute P. Ricœur to testify to the plausibility of a
hermeneutical recovery of Old Testament exegesis, in order to
rehabilitate and rethink the famous "Metaphysics of the Exodus,
dear to Etienne Gilson.
Résumé: Comment peut-on penser l’identification Etre-Dieu, qui s’autorise du
récit du Buisson ardent (selon l’épisode de l’Exode 3, 14), sans
tomber sous le procès heideggérien de l’onto-théologie? C’est face à
cette question que le présent article convoque le philosophe et grand
herméneute P. Ricœur pour témoigner de la plausibilité d’une reprise
herméneutique de l’exégèse vétérotestamentaire, en vue de
réhabiliter et de repenser la fameuse «Métaphysique de l’Exode »,
chère à Etienne Gilson.