الخلاصة:
Abstract: Classroom interaction has long been considered pertinent to the acquisition/ learning of any second or foreign language. Thus, tremendous scholarly concern has shifted from discussing the most effective methods/ approaches to teaching to the characteristics of teacher talk by assuming that it is the chief variable which more likely affects learners’ comprehension and production of the target language. Starting from this principle, the aim of this paper is to analyze and evaluate the features of EFL teacher talk in the Algerian context, and to find out the extent to which they meet the requirements of an effective talk that promotes students’ involvement. To this end, two experienced EFL teachers at Larbi Ben M’ hidi University, Oum El Bouaghi, were chosen to be the participants in the study. Their talk was observed during three successive sessions. The talk was then analyzed according to observation sheets comprising the interactional features proposed by Self Evaluation of Teacher Talk (SETT) designed by Walsh (2006). The analysis is based on the premise that teacher talk embraces interactional features which may either foster or hinder the acquisition of the target language.
ملخص: للتفاعل في القسم أهمية بالغة الكتساب أو تعلم أي لغة ثانية أو أجنبية ، مما زاد في
الإهتمام العلمي بدراسة و مناقشة خصائص محادثة األستاذ باعتباره المتغير الأساسي
الذي يؤثر في فهم وإنتاج اللغة. انطالقا من هذا المبدأ يهدف هذا المقال إلى تحليل
وتقييم خصائص محادثة الأستاذ المختص في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في
السياق الجزائري، وإدراك مدى تطابق خصائصه مع خصائص المحادثة الفعالة التي
تعزز مشاركة الطلبة. ولهذا الغرض، تم ملاحظة محادثة أستاذين ذوي خبرة في
تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة العربي بن مهيدي بأم البواقي لمدة ثالثة
حصص متتالية. بعدها تم تحليل محتوى هذه المحادثة بالإعتماد على أوراق الملاحظة
التي ضمت خصائص التفاعل المقترحة من طرف والش )6002( الخاصة بالتقييم
الذاتي ملحادثة الأستاذ. يستند هذا التحليل على الفرضية القائلة أن محادثة الأستاذ
تم خصائص تفاعلية بإمكانها تسهيل أو عرقلة اكتساب اللغة من طرف الطرف
المستهدف.
Résumé: L’interaction dans une salle d’enseignement est généralement considéra
comme un facteur déterminant dans l’apprentissage d’une langue
étrangère, ce qui a amené les chercheurs sur les méthodes d’enseignement
à accorder plus d’importance à l’étude de la parole de l’enseignant.
Partant de ce principe, la présente contribution se propose d’n’analyser et
d’évaluer les caractéristiques de la parole de l’enseignant de l’anglais
comme langue étrangère dans le contexte algérien, et de connaitre
l’adéquation de cette parole avec les formes renforçant la participation
des étudiants. Le corpus ainsi constitué est analysé selon la grille
d’observation élaborée par Walsh (2006) pour vérifier une hypothèse
montrant que les caractéristiques de la parole de l’enseignant comportent
autant de facilités de compréhension que de risques d’inaccessibilité au
contenu diffusé.