Abstract:
ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على القيم التربوية لدى طلبة الدراسات العليا في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية كما يراها الطلبة أنفسهم، وكذلك الكشف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة أهمية القيم التربوية لدى طلبة الدراسات العليا في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية كما يراها الطلبة أنفسهم تعزى لمتغيرات: الجنس، المرحلة التعليمية، القسم. تكونت عينة الدراسة من (105) طالبا وطالبة من طلبة الدراسات العليا في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية، ومن أجل تحديد درجة الاهتمام بالقيم الأكثر والأقل أهمية لدى طلبة الدراسات العليا قام الباحثان بتطوير استبانه اشتملت على (39) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: (مجال القيم الدينية، ومجال القيم العلمية، ومجال القيم الاجتماعية، ومجال القيم الجمالية)، وقد أظهرت نتائج الدراسة: _ أن المتوسطات الحسابية لإجابات أفراد العينة عن مجالات أداة الدراسة كانت مرتفعة، حيث جاء في المرتبة الأولى مجال " القيم الجمالية "، وفي المرتبة الثانية جاء مجال " القيم الدينية "، وجاء في المرتبة الثالثة مجال " القيم الاجتماعية "، وفي المرتبة الرابعة والأخيرة جاء مجال" القيم العلمية، وبلغ المتوسط الحسابي لأداة الدراسة ككل (4.02) بدرجة تقييم مرتفعة. _ عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القيم التربوية لدى طلبة الدراسات العليا في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية تعزى لمتغير الجنس. _ عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القيم التربوية لدى طلبة الدراسات العليا في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية تعزى لمتغير المرحلة العلمية. _ عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القيم التربوية لدى طلبة الدراسات العليا في كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية تعزى لمتغير القسم. Abstract: The aim of this study was to identify the educational values of postgraduate students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan as perceived by the students themselves, as well as to find out if there were differences of statistical significance in the degree of importance of educational values among postgraduate students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan As students see themselves due to the variables: gender, educational stage, department. The sample of the study consisted of (105) male and female graduate students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan. In order to determine the degree of interest in the most important and least important values among postgraduate students, the researchers developed a questionnaire that included (39) (The field of religious values, the field of scientific values, the field of social values, and the field of aesthetic values). The results of the study showed: In the second place came the field of "religious values", the third place was the field of "social values", and in the fourth and final rank came Field "of scientific values, and the arithmetic average of the study instrument as a whole (4.02) was high. - There are no statistically significant differences in educational values among postgraduate students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan due to gender variable. - There are no statistically significant differences in educational values among postgraduate students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan due to the variable of the scientific stage. - There are no statistically significant differences in educational values among postgraduate students in the Faculty of Educational Sciences at the University of Jordan due to the variable of the department.