الخلاصة:
إن تبجيل المياه في شمال إفريقيا شهدت له البقايا الأثرية المحيطة بمنبع تدفقها وتأكد أمن في عهد الامبراطور سيبتيموس سيفيروس، اتخذ ذلك التقديس تعبيرا في الجانب المعماري. تم تحديد فضاء حضاري في النسيج العمراني الجديد ، و خصص لذلك العنصر لنقطة انطلاقه مقادس، لآلهة محلية، رومانية و مشرقية، تجمعهما نقطة مشتركة هي الماء. شكل الفضاء مجمعات دينية خاصة بعبادة المياه. وضحت اثار كل من مجمع ثوبرسيكوم نوميداروم و ثاموغادي شاهد إحدى العبادات السائدة مابينسنتي 193 و 211 ميلادي , مكونة بونتيون افريقي- مشرقي- روماني حول المياه, في عهد إلامبراطور إلافريقي
The veneration of Water in North Africa is proven by the archaeological remains surrounding its place of gushing and testify that from the reign of Emperor Septimus Severus, this devotion has taken on a monumental expression. An urban space has been defined in a new urban fabric, or a special place has been reserved for this element, surrounding its starting point with sanctuaries, dedicated to deities, local, Roman and eastern, whose common point is the 'water. Space has created cult water complexes, witnesses to the expression of ruling power. The testimony of the Thubursicum Numidarum and Thamugadi cult complex illustrates the example of worship between the years 193 and 211 AP. Jesus Christ, creating an East African and Roman pantheon around water during the reign of the African emperor