الخلاصة:
ملخص :هدفت الدراسة الحالية التعرف على أثر استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية الأداء الأكاديمي ودافعية الإنجاز الأكاديمي في مادة مهارات الاتصال لدى طلبة عمادة السنة التحضيرية في جامعة حائل. وطُبقت الدراسة على عينة مكونة من (66) طالباً من طلاب عمادة السنة التحضيرية في جامعة حائل، المسجلين في مقرر مهارات الاتصال في الفصل الاول من العام الجامعي (2017/2018) اختيروا بطريقة عشوائية، وقد قُسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين: تجريبية عدد أفرادها (33) طالباً درسوا باستخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية، وضابطة عدد أفرادها (33) طالباً درسوا باستخدام طريقة المحاضرة. ولتحقيق أهدف الدراسة استخدم الباحث مقياس الأداء الأكاديمي، ومقياس دافعية الإنجاز الأكاديمي نحو مادة مهارات الاتصال، وتم التحقق من صدقهما وثباتهما بالطرق المناسبة. وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء الطلاب في مجموعتي الدراسة في الأداء الأكاديمي ودافعية الإنجاز الأكاديمي، لصالح المجموعة التجريبية، ويعزى ذلك إلى استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية الإلكترونية. وأوصت الدراسة بتوجيه أعضاء هيئة التدريس في الجامعات وتشجيعهم على استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تدريس الطلبة في مرحلة التعليم الجامعي. الكلمات الدالة: الخرائط الذهنية الإلكترونية؛ الأداء الأكاديمي؛ ودافعية الإنجاز الأكاديمي. Abstract: The present study aimed to identify the impact of the use of electronic mental maps in the development of academic performance and motivation of academic achievement with Communication Skills Course students at Deanship of the Preparatory Year at University of Ha'il. The study was conducted on a sample of 66 (randomly chosen) Preparatory Year students at University of Ha'il who were enrolled in Communication Skills course during the first semester of the academic year (2017/2018). The study sample was divided into two groups: Experimental group of 33 students who studied using electronic mental maps, and control group of 33 students who studied using the lecture method. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the academic performance measure, the academic achievement motivation measure in Communication Skills Course, and verified their validity and consistency in the appropriate ways. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the average performance of students in the two groups in terms of the academic performance and motivation for academic achievement in favor of the experimental group. This can be attributed to the use of electronic mental maps strategy in the experimental group. The study encouraged university faculty members to use electronic mental maps strategy in teaching university students. Keywords: electronic mental maps, academic performance, academic achievement motivation.
Résumé: Le présent article expose les résultats d’une enquête réalisée
auprès d’un échantillon d’étudiants de l’université d’Haiel en Arabe saoudite, répartis sur deux groupes : un groupe
expérimental et un groupe de contrôle et ce dans le but de
mesurer les effets de l’utilisation des cartes mentales
électroniques dans l’amélioration des performances et
l’accomplissement des activités académiques des étudiants.
Appliquée dans l’enseignement du module de communication,
l’enquête a montré que l’utilisation de cet outil pédagogique a
des effets sur l’amélioration des motivations des étudiants, la
qualité de leurs capacités et sur leur engagement dans
l’accomplissement des activités pédagogiques.