dc.description.abstract |
ملخص: تناولنا بالدراسة في هذه الورقة أصل ودلالة مفهومي المجتمع المدني والدولة المدنية. وتبين لنا بصورة واضحة من خلال تحليل التراكم المعرفي حول هاتين المفهومين أنه يوجد ارتباط وثيق بينهما، إذ يرتكز تحليل أصل وناسليه كل مفهوم على الآخر، وأن دلالتهما مرتبطة بالتطور الاجتماعي والسياسي والفكري للبلدان الغربية. مع العلم أن بداية استخدامهما في التحليل الاجتماعي كان خلال القرن السابع عشر مع فلاسفة العقد الاجتماعي ثم عاودا الظهور لاحقا مع فلاسفة الأخلاق وفلاسفة الفكر الحديث والفكر المعاصر. والجدير بالذكر، هو أنه في كل مرة كانتا تظهران بمعان جديدة تتناسب مع طبيعة التطور الذي عرفته البلدان الغربية في مختلف المراحل التاريخية التي مرت بها. أما فيما يخص واقع المفهومين في البلدان العربية فهو مختلف تماما، إذ أن استخداماتهما في مجالات الفكر والممارسة السياسية والاجتماعية تعتبر حديثة العهد وغير متجذرة. فلقد تم في البداية استخدام مفهوم المجتمع المدني كأداة فهم وتحليل مع أواسط ثمانينات القرن الفارط، ثم كان الدور على مفهوم الدولة المدنية مع نهاية العقد الأول من القرن الحالي، حيث أستُخدم كهدف تطمح الوصول إليه هذه البلدان. والجدير بالذكر هو أن عملية إدخال المفهومين كان في خضم ديناميكية تحولات عميقة من مختلف الجوانب كانت تمر بها منطقة البلدان العربية. ولهذا عمل المفكرون العرب على تقديم العديد من المحاولات الفكرية الجادة لتأصيل المفهومين في واقع الفكر والممارسة السياسية العربيين؛ وقد انقسموا إلى قسمين بين مؤيد لصلاحية استخدامهما ومتحفظ عن ذلك. وناقشنا في هذه الرقة أيضا إشكالية الجمعيات التي يتكون منها ما هو معروف في البلدان العربية بالمجتمع الأهلي (الزوايا، العروش...) من حيث مكانتها ومدى قدرتها على لعب أدوار هامة في تقدم المجتمعات العربية نحو الديمقراطية والمواطنة.
Abstract
In this article, we examined the origin and the meaning of two concepts, namely civil society
and civilian state. The review of the literature shows clearly that there is a close link between
these two concepts because, on the one hand, their genesis and origin are interdependent and,
on the other hand, their meaning is linked to the social, political and intellectual development of
Western countries. The use of these two concepts regarding societal analysis began in the 17th
century with the philosophers of the social contract. This use has reappeared, taking new
meanings, which were adapted to the level of evolution of the development of Western
countries, with the philosophers of ethics, then with those of modern thought and finally with
those of contemporary thought. In the Arab countries, the reality of these two concepts is very
different, since they have a recent existence in Arab thought and political practice. It is around
the mid-1980s when the concept of civil society was used for the first time, as a tool for
understanding and analysis. Thereafter, by the end of the first decade of this century, the
concept of civilian state was used, as a goal to be achieved by those countries. These uses have
been encouraged by the dynamics of multiple and profound transformations that Arab societies
have undergone during the last three decades. Arab thinkers then, produced several relevant
intellectual essays, aimed to rooting these concepts in Arab political thought and practice. Two
trends emerged: the first one is rather favorable to the use of these concepts but on the contrary the second on eis reserved about the usefulness of these concepts in the analysis of
Arab societies. In this article, the authors discussed also the problematic of the associations that
make up, what is called in the Arab world, "El-moujtamaa El-ahli" such as Zaouias, arouches,….,
with regard to their status and their capacity to play a role in the progress of Arab societies
towards democracy and citizenship.
Résumé: Nous examinerons dans cet article, l'origine et la signification des concepts de la société civile
et de l'Etat civil. Nous montrerons que leur origine et leur genèse sont interdépendantes et que
leur signification est liée au développement social, politique et intellectuel des pays occidentaux.
Leur utilisation est récente dans la pensée et les pratiques intellectuelles et politiques arabes.
L’utilisation du concept de société civile comme un outil de compréhension et d'analyse
remonte au milieu des années 1980. Le concept de l’Etat civil est apparu comme un objectif à
atteindre vers la fin de la première décennie du présent siècle.
Les débats sur cette question ont donné lieu à l’apparition de deux tendances, l’une favorable à
l’utilisation de ces concepts et l’autre plus réservée quant leur l’utilisation dans la
compréhension et l’analyse des sociétés arabes. Notre apport à ce débat est de discuter la
problématique des associations qui composent, ce qui est appelé dans le monde arabe, «Elmoujtamaa El-ahli» eu égard à leur rôle dans l’évolution des sociétés arabes vers la démocratie
et la citoyenneté. |
ar_AR |