Abstract:
تتوخى هذه الورقة البحثية تقصي واقعا لسانيا تعليميا،كثيرا ما يشكوا منه متعلمو العربية اليوم والمتمثل في صعوبة استخراجهم للنمط الصحيح لكل نص ،فضلا عن امتلاكهم للأدوات الصحيحة للمقاربة النصية من أجل استنباطه ... وهي ظاهرة يلاحظها جل المعلمين ،في أغلب متعلميهم بالأخص المقبلين على اجتياز شهادة البكالوريا ولهذا أردنا البحث في هذا الإشكال و استظهار الأسباب، واقتراح الحلول الممكنة، من خلال طرح الإشكالية الآتية:ما سبب إخفاق المتعلمين في الوصول للنمط الصحيح للنص ؟أمرجع ذلك لصعوبة المضامين ؟ أم لعدم تحكم المتعلمين في الأدوات الصحيحة لاستخراج النمط ؟ أم هناك أسباب أخرى نجهلها ؟ولمعالجة الموضوع، حاولنا التقرب من عينة معلمي المادة لمعرفة آرائهم حول أبرز المشكلات التي يعاني منها متعلموهم لاستنباط النمط المناسب لكل نص ، ولهذا استعنا بالمنهج الوصفي التحليلي لتقصي الوضع
This research paper aims to shed light on an educational linguistic reality, which Arabic
learners often complain about today, which is the difficulty of extracting the correct pattern
for each text, as well as their possession of the correct tools for a textual approach in order
to deduce it ... which is a phenomenon observed by most teachers, in most of their learners
in particular the next. On passing a baccalaureate degree, for example,That is why we
wanted to investigate this problem and search for the causes of this phenomenon, and
suggest possible solutions, by posing the following problem: What is the reason for the
learners ’failure to reach the correct type of text? Is this due to the difficulty of the
contents? Or for the learners not to control the correct tools for extracting the pattern? Or
are there other reasons that we are ignorant of, and to address the topic, we tried to
approach the sample of subject teachers to find out their views on the most prominent
problems that their learners suffer in order to devise the appropriate style for all the text,
and for this we used the descriptive and analytical method to investigate the situation.