Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

لأنماط النصية وصعوبة استخراجها عند المتعلمين بالجزائر وفق المقاربة النصية مقررا السنة الثالثة الثانوية (آداب وعلوم )عينة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بوعروة, حميدة
dc.date.accessioned 2024-05-26T10:19:03Z
dc.date.available 2024-05-26T10:19:03Z
dc.date.issued 2023-12-30
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN2773 - 2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6350
dc.description.abstract تتوخى هذه الورقة البحثية تقصي واقعا لسانيا تعليميا،كثيرا ما يشكوا منه متعلمو العربية اليوم والمتمثل في صعوبة استخراجهم للنمط الصحيح لكل نص ،فضلا عن امتلاكهم للأدوات الصحيحة للمقاربة النصية من أجل استنباطه ... وهي ظاهرة يلاحظها جل المعلمين ،في أغلب متعلميهم بالأخص المقبلين على اجتياز شهادة البكالوريا ولهذا أردنا البحث في هذا الإشكال و استظهار الأسباب، واقتراح الحلول الممكنة، من خلال طرح الإشكالية الآتية:ما سبب إخفاق المتعلمين في الوصول للنمط الصحيح للنص ؟أمرجع ذلك لصعوبة المضامين ؟ أم لعدم تحكم المتعلمين في الأدوات الصحيحة لاستخراج النمط ؟ أم هناك أسباب أخرى نجهلها ؟ولمعالجة الموضوع، حاولنا التقرب من عينة معلمي المادة لمعرفة آرائهم حول أبرز المشكلات التي يعاني منها متعلموهم لاستنباط النمط المناسب لكل نص ، ولهذا استعنا بالمنهج الوصفي التحليلي لتقصي الوضع This research paper aims to shed light on an educational linguistic reality, which Arabic learners often complain about today, which is the difficulty of extracting the correct pattern for each text, as well as their possession of the correct tools for a textual approach in order to deduce it ... which is a phenomenon observed by most teachers, in most of their learners in particular the next. On passing a baccalaureate degree, for example,That is why we wanted to investigate this problem and search for the causes of this phenomenon, and suggest possible solutions, by posing the following problem: What is the reason for the learners ’failure to reach the correct type of text? Is this due to the difficulty of the contents? Or for the learners not to control the correct tools for extracting the pattern? Or are there other reasons that we are ignorant of, and to address the topic, we tried to approach the sample of subject teachers to find out their views on the most prominent problems that their learners suffer in order to devise the appropriate style for all the text, and for this we used the descriptive and analytical method to investigate the situation. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية-كلية اللغة العربية وآدابها-جامعة الجزائر2-أبوالقاسم الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد7;العدد2
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الأنماط ar_AR
dc.subject المتعلم ar_AR
dc.subject المقرر ar_AR
dc.subject الجزائر ar_AR
dc.subject Styles ar_AR
dc.subject Educated ar_AR
dc.subject Course ar_AR
dc.subject Algeria ar_AR
dc.title لأنماط النصية وصعوبة استخراجها عند المتعلمين بالجزائر وفق المقاربة النصية مقررا السنة الثالثة الثانوية (آداب وعلوم )عينة ar_AR
dc.title.alternative The difficulty of extracting textual patterns among learners in Algeria according to the textual approach Third year secondary curricula (Arts and Science) sample ar_AR
dc.type Article ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte