dc.contributor.author | Boukhentache, Slimane | |
dc.date.accessioned | 2024-05-27T16:48:35Z | |
dc.date.available | 2024-05-27T16:48:35Z | |
dc.date.issued | 2021-12-31 | |
dc.identifier.issn | 1112-7279 | |
dc.identifier.issn | E 2676-1556 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6388 | |
dc.description.abstract | In 2005, the Algerian educational authorities introduced integration pedagogy as the major pedagogical innovation to make secondary school textbooks and syllabuses more functional. Integration pedagogy is sometimes regarded as synonymous with competency-based education (CBE); nevertheless, it is different from CBE in that it applies specific teaching guidelines. This study examines whether the Algerian secondary school English language syllabuses and textbooks are based on integration pedagogy. In so doing, it has applied a set of criteria relative to this pedagogy to establish whether it is fully applied. The findings show that the syllabuses are more aligned with this instructional approach than the textbooks. The biggest pitfall of the syllabus is the lack of a precise specification of the leaner exit profile in concrete and functional terms. As regards the textbooks, they do not interpret faithfully the guidelines set up in the syllabuses. Finally, this paper suggests, among many other things, identifying the learner exit profile in functional terms, exploiting integration module, and basing summative assessment on demonstrated mastery of competencies. ملخص شرعت الجزائر سنة 2005 في اعتماد بيداغوجيا الإدماج في الاقسام الثانوية كأهم إجراء منهجي من شأنه أن يجعل المقررات الدراسية والكتب المدرسية أكثر نجاعة في الطور الثانوي، ويتم اعتبار بيداغوجيا الإدماج في بعض الأحيان مرادفة للمقاربة بالكفاءات، إلا أنهما مختلفتان، كون بيداغوجيا الادماج تتبنى إرشادات تعليمية خاصة. تحاول هذه الدراسة كشف مدى تطبيق مبادئ بيداغوجيا الإدماج في الكتب المدرسية والمقررات الدراسية في الطور الثانوي الخاصة باللغة الإنجليزية، ولتحقيق ذلك، تم اعتماد مجموعة معايير لهذه البيداغوجيا. بينت النتائج أن محتوى المقررات الدراسية متناسبة نسبيا مع بيداغوجيا الإدماج، بينما بدت محتويات الكتب المدرسية أقل انسجاما مع هذه البيداغوجيا النشطة، وأكثر ما يعيق نجاح تلك المقررات الدراسية هو افتقارها لفكرة واضحة للكفاءات المرجوة بالنسبة للطالب، أما بالنسبة للكتب المدرسية فإنها تفتقر إلى الالتزام بما تمليه المقررات الدراسية. استنادا لذلك تُقَدم الدراسة عدة مقترحات منها؛ التحديد الدقيق للكفاءات المرجوة من الطالب، استغلال وحدة الإدماج واعتماد طرق التقييم القائمة على أساس التمكن من الكفاءات | ar_AR |
dc.language.iso | en | ar_AR |
dc.publisher | Faculté des Langues Etrangères. Université d'Alger 2 Abu al-Qasim Saadallah | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | Lettres et Langues. Al Adab Wa Llughat;Vol. 16, Nr. 2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Competency-Based Education | ar_AR |
dc.subject | Family of situations | ar_AR |
dc.subject | Integration pedagogy | ar_AR |
dc.subject | Integration situations | ar_AR |
dc.title | Evaluation The Algerian Secondary School Efl Syllabuses And Textbooks From The Perspectives Of Integration Pedagogy | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
ملفات الرخصة التالية مرتبطة بهذه المادة: