الخلاصة:
أردنا من خلال هذه الرسالة أن نسلط الضوء على أهم المحطات الأساسية في حياة المفكر `مالك بن نبي`، وقمنا بتشخيص لمعنى الحضارة ومدى مساهمة الفكرة الدينية في تفعيلها بعدما أوجدت العناصر الخامة الأرضية المناسبة لذلك بما فيها -التراب- الوقت- والإنسان-وقد إهتم المفكر بالإنسان واعتبره محور الحضارة ،التي تمر حسبه بثلاثة مراحل أساسية وهامة (الروح -العقل-الغريزة)،إنَ الشيء الذي يميز فكر مالك بن نبي هو تشخيصه للمشكلة التربوية عوضاً من الاكتفاء بحلول ترقيعية سطحية حيث إعتبر أنَ أزمة الفكر التربوي هي أزمة الافكار وليست أزمة الوسائل كما يعتقد البعض.
وقد اعتمدت في هذا البحث على المنهج التحليلي الاستنتاجي لأنَنا توصلنا في الاخير إلى إدراك أنَ أزمة العالم الإسلامي هي أزمة الانسان بالدرجة الأولى الذي لابدَ أن يعيد دخوله للتاريخ بعدما خرج منها، وهذا يتم عن طريق إعادة بناء شبكة العلاقات الاجتماعية التي تتكون من :عالم الأشخاص،عالم الأفكار،عالم الأشياء
Through this letter, we wanted to highlight the most important milestones in the life of the thinker Malik ibn Nabi, and we made a diagnosis of the meaning of civilization and the extent to which the religious idea contributed to its activation after the right earth elements were created, including dirt, time, and man. The thing that distinguishes Malik Ibn Nabi's mind is his diagnosis of the educational problem rather than merely superficial prosthetic solutions, where he considered that the crisis of educational thought It is a crisis of ideas, not a crisis of means, as some believe. In this research, we have relied on the analytical approach of the conclusion because we have finally come to realize that the crisis of the Islamic world is the crisis of man in the first place, which must re-enter history after it came out of it, and this is done by rebuilding the network of social relations consisting of: the world of people, the world of ideas, the world of things.