Abstract:
هذا البحث هو دراسة لمجموعة من دواوين الشَّاعر الجزائري فاتح علَّاق، من خلال استكناه البُعد الجمالي في توظيفه لآليّة التَّناصّ بمختلف تجلّياتها وخصوصية هذا التَّوظيف عند الشَّاعر.
وقد سبق الدِّراسة التّطبيقيّة عرض للجهاز النّظري حول ظاهرة التّناصّ ومدى الاهتمام الكبير والمتزايد بها في الدِّراسات الحديثة الغربية والعربية على السَّواء، ثمّ قراءة في العتبات النّصيَّة في الدَّواوين المختارة، وهي عتبة الغلاف والعناوين الخارجية والدّاخلية، الإهداء والمقدّمات والتَّصديرات، تعقبها تجلّية للظاهرة التّناصيّة في الدّواوين الشّعرية، متمثِّلة في النُّصوصّ الدّينية: القُرآن الكريم والحديث النَّبوي الشَّريف، والتَّناصّ الصُّوفي بمختلف تمظهراته: اللّغة و الشّخصيات الصّوفية، ثمّ دراسة التّناصّ الأسطوري والتَّاريخي والأدبي بمختلف تجلّياته وتقنياته، مع تفعيل القراءَة التّأويليّة والدّلاليّة لفكّ شفرة التّوظيف التّناصي وفهم مقاصد الشَّاعر في ذلك
This research is a study of a group of collections of the Algerian poet Fatah Allag through his aesthetic dimension in his employment of the intertextuality mechanismin its various manifestations and the specificity of this employment by the poet.
The applied study has been preceded by a presentation of the theoretical apparatus about the phenomenon of intertextuality and the extent of the great and growing interest in it in both modern Western and Arab studies, then a reading of the textual thresholds in the selected collections, which is the cover threshold, in addition to the external and the internal addresses, dedications , introductions and exports, followed by a manifestation of the contextual phenomenon in the poetic collections, represented in the religious texts: the Noble Qur'an and the noble Prophet's hadith, and Sufi intertextuality.