Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author Khaldi, Kamel
dc.date.accessioned 2024-05-28T18:40:50Z
dc.date.available 2024-05-28T18:40:50Z
dc.date.issued 2017-06-01
dc.identifier.issn 1112-7279
dc.identifier.issn E 2676-1556
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6477
dc.description.abstract Research students usually encounter great difficulties in setting up a viable research project mainly because, on the one hand they lack familiarity with the philosophical underpinnings of the three research paradigms: quantitative, qualitative or mixed methods research and on the other hand , they do not associate the corresponding research types with these paradigms : experimental, non experimental for the former, interactive or non interactive for the second and explanatory or exploratory for the latter , in addition to the importance of triangulation in any research study. These paradigms determine not only the formulation of the research problem and the associated research questions or hypotheses but also and more importantly, the sampling procedure as well as the selection of the appropriate research tools and the way the collected data are analysed and discussed. This survey of the major paradigms in educational research and their implications for the design of any research study will hopefully provide students with the necessary guidance to approach their research project with more confidence et more efficiency. ملخص عادة ما تُواجه طلاب الدراسات العليا صعوبات كبيرة في إعداد مشروع بحثي قابلة للحياة ويرجع ذلك أساسا، من ناحية أنها تفتقر إلى الألفة مع الأسس الفلسفية لنماذج الأبحاث الثلاثة: الكمية والنوعية أو البحوث المختلطة ومن ناحية أخرى، فإنها لا ربط لأنواع البحوث المقابلة مع هذه النماذج: التجريبية غير التجريبية، لالسابق، والتفاعلية أو غير التفاعلية للمرة الثانية ولهذا الأخير سواء كان توضيحي أو استكشافي، بالإضافة إلى أهمية التثليث في أي دراسة بحثية. هذه النماذج تُحدد ليس فقط صياغة مشكلة البحث والأسئلة البحثية المرتبطة بها أو فرضية ولكن أيضا والأهم من ذلك، إجراءات أخذ العينات كذلك اختيار الأدوات البحثية المناسبة وطريقة تحليل البيانات التي تم جمعها ومناقشتها. وهذه الدراسة من النماذج الرئيسية في البحوث التربوية وآثارها على تصميم أي دراسة بحثية توفر نأمل لهم التوجيهات اللازمة لتعامل مشروعاتهم البحثية مع مزيد من الثقة وآخرون أكثر كفاءة ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher Faculté des Langues Etrangères. Université d'Alger 2 Abu al-Qasim Saadallah ar_AR
dc.relation.ispartofseries Lettres et Langues. Al Adab Wa Llughat;Vol. 12, Nr. 1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject Educational research ar_AR
dc.subject Mixed methods ar_AR
dc.subject Rationalism ar_AR
dc.subject Triangulation ar_AR
dc.title Quantitative, Qualitative Or Mixed Methods Research : Which Research Paradigm To Use ? ar_AR
dc.type Article ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte