Abstract:
In this paper, I shall report a study conducted at the University of Blida. The aim of this study is to examine the dialogue that took place between myself and a group of my students, through my written feedback to their writing and their responses to it within an Exploratory Practice (EP) framework. This dialogue involves the learners’ written productions, the teacher’s written feedback and the ongoing responses that result from this exchange .The view of feedback as a dialogical process, rather than as an evaluative one-way message entails the participation of both teacher and students in their attempt to reach a mutual understanding of the text-writing process. This is in accordance with the aims and practices of EP which promotes the idea of ‘on-going’ rather than experimental classroom research, minimal or no disruption to normal classroom teaching and learning, and the involvement of both teachers and students to work collectively and collegially for mutual development. الملخص في هذه الورقة (الملخص)، سأتطرق للحديث عن الدراسة التي أجريت في جامعة البليدة قصد دراسة الحوار الذي جرى بين مجموعة من طلابي، من خلال ملاحظاتي المكتوبة على كتاباتهم وردودهم عليها في إطارالممارسة الاستكشافية. ويضم هذا الحوار إنتاجات أوتعبيرات مكتوبة من المتعلمين وردود الفعل الخطية للمعلمين والاستجابات المستمرة الناتجة عن هذا التبادل. إن انتهاج ردود الأفعال كعملية حوار بدلا من كونها رسالة تقييمية في اتجاه واحد تستدعي مشاركة كل من المعلم والطلاب في محاولتهم الوصول إلى فهم متبادل لعملية كتابة النص الذي يتماشى مع أهداف الممارسة الاستكشافية التي تعزز فكرة 'المضي قدما' بدلا من البحث في الفصول الدراسية التجريبية، والحد الأدنى أوعدم تعطيل تدريس الفصول الدراسية العادية والتعليم بصفة عامة، بل تستوجب مشاركة كل من المعلمين والطلاب للعمل بشكل جماعي ذوعلاقة بالكلية (الجامعة) للتنمية المتبادلة.