الخلاصة:
ملخص: كثيرا ما ارتبط العنف الرمزي بالتعسف والإساءة و الاحتقار مهما كان طابعه و مهما كان أسلوبه، و إذا كانت تصورات وممارسات الفرد مرتبطة بالتصورات و الممارسات السائدة في وسطه الاجتماعي، فإنه إذا كانت هذه الأخيرة تسيء و تستهين بممارسات و بأفكار ما، فإنها تؤثر سلبا على إقبال الفرد على تبنيها و ممارستها . في هذا الإطار يندرج موضوع هذا المقال، بحيث سنحاول معرفة مدى تأثر المتسربين من المدرسة مبكرا بالأفكار و الممارسات السلبية المنتشرة في محيطهم الاجتماعي، التي تشجع وضع قطيعة مع ممارسة القراءة و الكتابة و تسيء أيضا للقيمة المعنوية للتعليم و للممارسة التعليمية . لدراسة هذه الظاهرة قمنا ببحث ميداني في فصول محو الأمية لمعرفة إذا كان للملتحقين بهذه الصفوف من المتسربين من المدارس مبكرا علاقة بالعنف الرمزي الموجه للتعليم بتوفير التصورات والظروف التي تسيء لإقبالهم على العملية التعليمية بعد تسربهم المدرسي المبكر والذي فتح المجال لارتدادهم إلى الأمية.
Abstract: Symbolic Violence has usually been associated with arbitrariness, abuse and contempt, regardless of its nature and style. If the perceptions and practices of the individual are related to the perceptions and practices prevalent in their social environment, abuse and scorn of such and such practices and ideas have a negative impact on their willingness both to adopt and practice them. We will try to find out how early school dropouts have been affected by widespread negative ideas and practices in their social environment, which encourage a rupture with the practice of reading and writing, impair the moral value of teaching and impede educational practice. In order to study this phenomenon, we have conducted a field study in literacy classes to examine whether the early school dropouts enrolled in them have a relationship with education-oriented symbolic violence through the perceptions and adverse circumstances that were detrimental to their eagerness to participate in the teaching-learning process, after their school dropout which opened the door for their regression to illiteracy.
Résumé: La Violence Symbolique a souvent été associée à l’arbitraire, l’abus et au mépris, quelle que soit sa nature et t son style. Vu sous cet angle, les conceptions et les pratiques de l’individu sont liées aux perceptions et aux pratiques répandues dans son milieu social, l’abus et le mépris dont il est victime t ont une incidence négative sur ses désirs et sur ses pratiques. C’est l’objet de cet article est de montrer que la déperdition scolaire est le produit des idées et des pratiques négatives générées dans l’environnement social, et favorisant une rupture avec la pratique de la lecture et de l’écriture. Les résultats de l’enquête réalisée à Alger montrent également que la déperdition scolaire ainsi produite ouvert la voie à leur régression à l’analphabétisme.