Résumé:
Abstract
ملخص الهدف من هدا المقال هو اظهار كيف ان الكرونوتوب في رواية بوشي اميشيتا The Bride Price ورواية مليكة مقدم The ForbiddenWoman يعمل كالية تحدد انعكاسات العادات على الشخصيات النسوية وردود افعال هده الاخيرة.رواية بوشي اميشيتا تشمل ثلاثة كرونوتوب,الاوليركزعلى دور الاب في حياة ابنته اكونا التى تبدو جميلة ويظهر الحنان الابوي. الكرونوتوب الثاني يتبع تنقل العائلة الى الريف. افعال مهمة تحدث قرب النهرمنها عدم قبول اكونا للعادات البالية لمجتمعها و تمردها عليها كلقائها بحبيبها شيكي اللدي ينتمي حسب هده العادات لطبقة العبيد و كل علاقة معه ممنوعة .هروبها مع شيكي يتبع كرونوتوب آخر. رواية مليكة مقدم مشابهة وتركز على القصر اين عاشت سلطانة وشهد ت موت امها على يد ابيها. هذا الماضى جعلها غير قادرة على زيارة القصر في الحاضر رغم مرور عدة سنين. بعد تجاوز هذه المحنة و دخولها القصر تظهر سلطانة متصالحة مع ماضيها وبعدها بادرت بتغيير ايجابي في الريف الذي رغم هذا يستمر في رفضها بسبب ماضيها. Abstract The article aims at showing how the chronotope in BuchiEmecheta’sThe Bride Price and Malika Mokeddem’sThe Forbidden Woman functions as a nexus focalizing on the impact of tradition on female protagonists and their reactions to it. Emecheta’s novel includes three chronotopes. The first underlines the role of the father in Aku-nna’s life which seems idyllic due to the fatherly affection. The second parallels the family move to the village of Ibuza. Significant actions happen near the stream, including Aku-nna’s disobedience to tradition exemplified by her meeting with her beloved Chike, an osu; an outcast with whom any relationship is banned by the village laws. Her elopment with Chike follows the emergence of another idyllic chronotope shortened by the spectral presence of tradition in Aku-nna’s life ends when a caesarean section goes wrong. Likewise, Mokeddem’s novel features theKsarwhere Sultana lived and witnessed the accidental murder of her mother by her father. Though she has reached adulthood and become a doctor, she eludes any invitation to visit the Ksar. When at last she takes courage and enters it, she seems reconciled with her past and initiates a positive change in her village although its people keep ostracizing her because of her past of licentiousness.