Abstract:
يندرج بحث" تعليم اللّغة العربيّة بين السّياسة التّربويّة والتّصوّر النّظري للمنهاج و ترجمتهما في الكتاب المدرسي السّنة الرّابعة من التّعليم المتوسط أنموذجا"، ضمن مجال اللّسانيات التّعليميّة، يتناول موضوعه دراسة مدى توفيق وثائق السّياسة التّربويّة/ التّعليميّة الجزائريّة نظريا في تجسيد مرامي وغايات وخيارات النّظام التّربوي الجزائري، وبيداغوجيا من خلال هندسة الأطر البيداغوجية والديداكتيكيّة ضمن المقاربة التعليميّة المختارة( المقاربة بالكفاءات، المقاربة التّواصلية، المقاربة النّصيّة) وكيفيّة تجسيد ذلك عمليّا من خلال بناء مقرّر اللّغة العربيّة في منهاج السّنة الرّابعة من التّعليم المتوسّط و الكتاب المدرسي المقرر على متعلّمي السّنة نفسها؟.The research entitled "Teaching Arabic Language between Educational Policy and Theoretical Curriculum Concept and its Translation: A Case Study of the Fourth Year of Middle School Textbook" falls under the domain of educational linguistics. The study aims to investigate the extent to which the Algerian educational policy documents, in theory, embody the goals, objectives, and choices of the Algerian educational system and pedagogy by engineering the pedagogical and didactic frameworks within the selected educational approaches (competency-based approach, communicative approach, textual approach). Furthermore, the research examines how this is practically translated through building the Arabic language curriculum in the fourth year of middle school and the corresponding textbook.