عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author Missoum, Maamar
dc.date.accessioned 2024-05-30T08:38:08Z
dc.date.available 2024-05-30T08:38:08Z
dc.date.issued 2016-12-01
dc.identifier.issn 1112-7279
dc.identifier.issn E 2676-1556
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6535
dc.description.abstract Abstract Recent reforms in Algerian higher education couple with challenges related to difficult working conditions especially a high student-teacher ratio to requirethat learners assume higher responsibility of their own learning.For reforms that emphasise learner autonomy to succeed, both learners and teachers’ attitudes towards autonomy need to be favourable. This research investigated how leaner autonomy is conceived by teachers and students in some Algerian English departments. A survey questionnairewas administered to35 teachers and 130 students.The results seem to indicate that the surveyed teachers and students hold positive attitudes towards learner autonomy and its effects on EFL student academic achievement. Nonetheless, some uncertainty among teachers and learners emerged from the data about the role of the English department and the wider Algerian culture in developing learner autonomy. The researcher attempts to argue that the attitudes and perceptions of stakeholders must be taken into consideration in the preparation and implementation of reforms in education. Some recommendations are madeto support reforms for the promotion of EFL ‘learner autonomy’. Abstract ملخص الإصلاحات الأخيرة التي مست التعليم العالي في الجزائر تتضافر مع التحديات المتعلقة بظروف العمل الصعبة وخاصة ارتفاع نسبة الطلبة إلى الأساتذة لتتطلب من المتعلمين تحمل مسؤولية أكبر لتعلمهم. لكي تنجح هذه الاصلاحات التي تؤكد على استقلالية المتعلم تحتاج من الطلبة و الأساتذة موقف إيجابي من استقلالية المتعلم. هذا البحث حقق في تصورات ومواقف الأساتذة والطلاب اتجاه استقلالية المتعلم في بعض دوائر اللغة الإنجليزية في الجزائر.قام 35 من الأساتذة و 130 طالب وطالبة بملى الاستبيان. تشير النتائج إلى أن الأساتذة والطلاب الذين شملتهم الدراسة يحملون مواقف إيجابية نحو استقلالية المتعلم وآثارها على التحصيل الأكاديمي لطلبة الإنجليزية كلغة أجنبية. مع ذلك ظهرت من البيانات بعض الشكوك بين الأساتذة و الطلبة حول دور قسم اللغة الإنجليزية والثقافة الجزائرية على نطاق أوسع في تطوير استقلالية المتعلم .يحاول الباحث تبيان أن مواقف و تصورات أصحاب المصلحة (الأساتذة والطلاب) يجب أن تؤخذ بعين الاعتبار في إعداد وتنفيذ أية إصلاحات في مجال التعليم.يقدم الباحث بعض التوصيات لدعم الإصلاحات التي تهدف لتعزيز استقلالية المتعلم لطلبة الإنجليزية كلغة أجنبية. كلمات البحث: استقلالية المتعلم، تصورات الأساتذة، مواقف الأساتذة، تصورات المتعلمين، مواقف المتعلمين،الثقافة، الثقافة التعليمية، الإصلاحات التعليمية، قسم اللغة الإنجليزية، الجزائر ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher Faculté des Langues Etrangères. Université d'Alger 2 Abu Al-Qasim Saadallah ar_AR
dc.relation.ispartofseries Lettres et Langues. Al Adab Wa Llughat;Vol.11, Nr. 2
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject Learner autonomy ar_AR
dc.subject Teachers’ perception ar_AR
dc.subject Teachers’ attitudes ar_AR
dc.subject Learners’ attitudes ar_AR
dc.subject Educational reforms -- department of English -- Algeria ar_AR
dc.title Learner Autonomy ar_AR
dc.title.alternative teachers And Learners' Attitudes And Perceptions ar_AR
dc.type Article ar_AR


الملفات في هذه المادة

ملفات الرخصة التالية مرتبطة بهذه المادة:

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي