الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفُروق في الدافعية للإنجاز وتقدير الذّات والرّضا الوظّيفي بين الأساتذة الدائمين و المتعاقدّيـــن العاملين بالتعليــم الابتدائي بولاية المسيلة.
وتكونت عينة الدراسة القصدية من (310) أستاذاً؛(159) من الدائمين و(151) من المتعاقدين خلال العام الدراسي 2001 / 2019، وتوصلت إلى النتائج التالية:
- عدم وجود فروق دالة إحصّائيا في الدافعية للانجاز بين الأساتذة الدائمين والمتعاقدين العاملين في التعليم الابتدائي، بينما وجدت فروق دالة إحصّائيا في تقدير الذات والرضا الوظيفي.
- عدم وجود فروق دالة إحصّائيا في الدافعية للانجاز و تقدير الذات والرضا الوظيفي بين الأساتذة الدائمين والمتعاقدين من الذكور العاملين في التعليم الابتدائي، بينما وجدت الفروق بين الأستاذات الدائمات.
-عدم وجود فروق دالة إحصّائيا في الدافعية للانجاز بين الدائمين والمتعاقدين من أساتذة التعليم الابتدائي العاملين في الريف والحضر، بينما وجدت فروق في تقدير الذات والرضا الوظيفي من العاملين في الحضر
The current study aimed to reveal the differences in achievement motivation, self-esteem and job satisfaction between permanent and contract teachers working in primary education in the state of M’sila.
The intentional study sample consisted of (310) professors; (159) permanent and (151) contractual teachers during the academic year 2001/2019, and it reached the following results:
- There are no statistically significant differences in achievement motivation between permanent and contract teachers working in primary education, while there were statistically significant differences in self-esteem and job satisfaction.
- There are no statistically significant differences in achievement motivation, self-esteem and job satisfaction between permanent and contractual male teachers working in primary education, while differences were found between permanent
female teachers.
- There are no statistically significant differences in achievement motivation between permanent and contracted primary school teachers working in rural and urban areas, while there were differences in self-esteem and job satisfaction among urban workers