Abstract:
Abstract In this article, we try to identify some aspects of the great development Computer Assisted Language Learning (CALL) and Educational Technology have known, putting forward their liable mutual influence. This development in both fields is a result of a multi-disciplinary research, involving different contributors such as, software engineers, instructional designers, language pedagogues, and even teachers. Indeed, the growing range of tools and applications brought about by the developing technology have ended up by finding their use in the teaching/learning process, on one hand. On the other hand, adjustments have been sometimes necessary before adopting such tools, which contributed to upgrading a number of authoring tools and applications. Thus, both fields have known this development or movement in effervescence. They also share the expected objective of facilitating learning in general, which is the vocation of Educational Technology and the role of CALL as well, being concerned with the study of computer applications in language teaching and learning. In short, the aim of this article is to consider the changing focus of this development that is enhanced by the ever-growing technology, and the pendulum swing of the language learning theoretical domain, which reveals a liable mutual influence. The latter is tackled in this article, with a view of examining its implication for pedagogy which has been adapted to this shift in concern, and modelled by this mutual influence.
اللغات بمساعدة الكمبيوتر تعلم نحاول من خ ال هذا
المقال تحديد بعض جوانب التقدم الملحوظ الذي يعرفه ميداني
المحتمل المتبادل بن كلا المجالن. ويعد هذا التطور في هذين
المجالن والتكنلوجيا التربوية، مع طرح التأثر نتيجة بحث متعدد
التخصصات، بحيث أنه يجمع بن مساهمين مختلفين مثل مهندسي
البرمجيات، مصممي التعليم، تربوين لغوين، و معلمن أيضا وفي
الواقع، إن المجموعة المتنامية من الأدوات و التطبيقات المنبثقة
عن التطور التكنلوجي قد وجدت طريقها إلى عملية التدريس و
التعلم من جهة؛ ومن جهة أخرى، فإن ضرورة ضبط و تعديل
هذه الوسائل التكنلوجية لتتلائم مع تعليم وتعلم اللغات ساهم
في تطوير بعض خصائص تلك التكنولوجيا مثل أدوات التأليف.
وبهذا يعرف كلا الميدانن هذا التطور الديناميي، إضافة إلى أنه ا
يساهمان في العمل عى تحقيق الهدف المتوقع، أي تسهيل عملية
التعلم عى العموم و هي من اختصاص التكنلوجيا التربوية، ك ا
أنها من مهام . تعلم اللغات بمساعدة الكمبيوتر أيضا بكونه يشمل
دراسة تطبيقات الحاسب الآلي في عملية التعليم والتعلم باختصار،
يهدف هذا المقال إذا إلى طرح بعض جوانب هذا التطور في كلا
الميدانن ودراسة التحول في التركيز الذي يميز هذا التطور المعزز
بالتنامي التكنولوجي و الحركة المتواترة للمجال النظري اللغوي، و
الذي من شأنه كشف التأثر المحتمل، المتبادل بن كلا الميدانين
)التكنلوجيا التربوية و تعلم اللغات بمساعدة الكمبيوتر( بهدف
. دراسة انعكاسه على البيداغوجيا