dc.contributor.author | الداودي, زاهر بن مرهون بن خصيف | |
dc.date.accessioned | 2024-06-04T11:10:18Z | |
dc.date.available | 2024-06-04T11:10:18Z | |
dc.date.issued | 2015-09-01 | |
dc.identifier.issn | 1112-7279 | |
dc.identifier.issn | E 2676-1556 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6635 | |
dc.description.abstract | حاول هذه الدراسة الكشف عن خصائص البنية الحجاجية للخطاب الإشهاري في الوسائط الإعلامية المرئية الثابتة، مبينا أنواع الحجج، وكيفية بنائها في الخطاب الإشهاري، ممعنا النظر في خصوصيات الخطاب، ومكوناته، وتقنيات المشهر في إثارته العواطف الزبون وإقناعه للإقبال على اقتناء المعروض برغبة متعالية؛ ذلك أن الخطاب الإشهاري يعد من الخطابات التي تندرج ضمن الممارسة الثقافية كالخطاب الأدبي أو السينمائي أو البصري، فهو يؤثث فضاءات اليومي، ويستهلك إلى جانب الخطابات الأخرى. فإلى جانب بعده الاقتصادي الاجتماعي المرتبط بالدعاية التجارية، يكتسي هذا الخطاب طابعا ثقافيا يتمثل في مكوناته اللغوية والأيقونية Abstract It is stated by scholars, that advertisement (publicity) is considered as everyday cultural practice, incorporated into other discourse types, such as literary and visual, and its linguistic and symbolic elements include cultural connotations, collocated with the economic-social message of the commercial advertisement. In this context, the present study attempts to explore argumentation structure features of advertisement through constant visual media devices. The study, to achieve its purpose, introduces types of arguments and structuring manner of advertising. It, also, investigates deliberately characteristics and constituents of advertising discourse. Furthermore, the study verifies techniques were applied by announcer to influence recipient's emotions and perception, to direct his consuming behavior, to convince him to turn on advertised product with highly desire and to and gain his trust. Résumé. la présente étude tente d'explorer les caractéristiques de la structure de l'argumentation du discours publicitaire à travers les médias visuels constants selon les types d'arguments et la façon dont ils sont construits, et ce en examinant les caractéristiques et les composantes de ce discours ainsi que les techniques qu’utilise l'annonceur dans le but d'influencer les clients et les inciter a acquérir les produits exposés. Le discours publicitaire est une pratique culturelle tout comme le discours littéraire, cinématographique ou visuel. En plus de la dimension socio-économique associée à la publicité commerciale, ce discours a un caractère culturel ayant comme supports ses composantes, iconiques et linguistiques. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | Faculté des Langues Etrangères. Université d'Alger 2 Abu Al-Qasim Saadallah | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | Lettres et Langues. Al Adab Wa Llughat;Vol.10, Nr. 3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | الخطاب الإشهاري | ar_AR |
dc.subject | الوسائط الإعلامية المرئية الثابتة | ar_AR |
dc.subject | الخطاب الإشهاري : البنية الحجاحية | ar_AR |
dc.title | خصائص البنية الحجاحية للخطاب الإشهاري | ar_AR |
dc.title.alternative | الوسائط الإعلامية المرئية الثابتة نموذجا | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :