الخلاصة:
ملخص أشياء تتلاشی ل CHINUA ACHEBE (شينو أشيي): سرد الزعامة والقانون الإجتماعي. أعاد CHINUA ACHEBE في الوثائق الحديثة التركيز على حاجة الكتاب الأفارقة لحكاية قصصهم الإجتماعية، والإشارة إلى التقاليد التي جعلتهم يقفون معا. إن أعماله الخيالية تدل على أن مجموعة الهوية والتطور لا يمكنهما أن يكتملا من غير معرفة صحيحة وحقيقية للمجموعة التاريخية والهوية السياسية. وراء النقاش الدائم المناهض للإستعمار أشياء تتلاشى"، تظهر الريادة في السرد عن إفريقيا، وتثمين الأشياء الروحية مع عقل القارىء الإفريقي، وبخاصة أن الرواية تظهر الثنائية "الزعامة والتماسك" الإجتماعي الذي لديه أهمية كبيرة في تاريخ أي شعب. ولفهم هذا الموضوع حاول CHINUA ACHEBE تحويل الصورة البطولية إلى مجموعة من الأسئلة، ومنها: كيف يمكن للبطل أن يظهر ؟ وكيف يمكنه الحفاظ على مركزه أمام الرأي الإجتماعي؟ يشير ACHEBE إلى أن البطل يمكن أن يسقط بسهولة من موقعه ما دام هو الإله ولا يمكن تعويضه بآلهة مناسبة. من خلال قصص، فإننا نجدهم يساعدون القارىء على إدراك القواعد التي تؤكد التماسك الإجتماعي، كما تشير الرواية إلى ذلك التماسك والإتحاد السائدين في القبيلة قبل حدوث التغيير لإظهاره بعد ذلك كيف أصبح هشا، وكم هو ضروري على البطل أن يكون فنانا وقويا فكريا للدفاع عن قيم القبيلة من خلال التطور التاريخي والسياسي. ونتساءل إلى أي مدى هو مهم كل من المراقبة الذاتية والحكمة المواصلة التصدي في وجه المعارف الكبيرة؟ وإلى أي مدى تستطيع القبيلة الجمع بين قواعد التغيير والبقاء بصفة متحدة؟ إن الرواية التالية لا CHINUA ACHEBE أظهرت أن الزعيم المثالي بعد Okonkwo Obierika , Uchendu لم يأت فيما بعد للتفاعل مع الأحداث فقط، وإنما لارساء الحكم الجيد في أفريقيا. Things Fall Apart1 appears as a master text narrating African mores and customs, a text that has been a mode! of writing for numerous other works of fiction in the African continent. Still, what distinguishes this novel from other so- called anthropological novels, most of which being set in Nigeria, is its design to make culture and history intersect, and to empower the story with ideological significance. For Achebe, it was important fifty years ago to dramatise the period of contact between Africa and the West, by showing what it meant for an Ibo man to move brutally from a recognisable and codified cultural universe to an imposed and incomprehensible mode of life coming from overseas. Much of the descriptive parts of TFA about Ibo customs displays Achebe's "counter- discursive agency"(Ashcroft, 2000:5) in re-examining the African image that has been severely distorted and "Orientalised" (Said, 1978) by the imperial sources of information, sources which include literary texts. This project is actually supplemented by the numerous statements made by Achebe to criticise the Manichaean approach of Empire in dealing with subject races. However, beyond his eulogy of thée ancestral traditional way of life, Achebe has taken the challenge in this work to address the complexity of Ibo social structures, because, as he insists, "Africa is very complex" (Bacon, 2000), and to disclose some important problems relating to internal cohesion and to the seeming "democracy" with which Ibo affaire were conducted. Beyond the apparent stability, the strictures of the Ibo socio-cultural and political makeup are apparent, They are catalysed by an individual, here Okonkwo, with his ardent desire to make a significant impact on the course of events in his community, notably by commanding strict and rigid adherence to the Ibo code of conduct. By failing to make his people agrée with his views and ultimately to make them resist colonisation, Okonkwo exemplifies the fact that 1fno one can rise above his people", the more so when he no longer represents these people's ideals. At the same time, his univocal attitude poses the problem of adequacy and coherence in ruling Systems, i.e. the extent to which a socio- political entity can operate without impairing its identity and integrity