الخلاصة:
تعتبر إعادة هندسة التصرف من أنجع الطرق وأحدثها في تسيير المؤسسات وذلك لما لها من فعالية في تحسين ظروف العمل وقلب الموازين بالنسبة للإنتاجية ونجد أن الكثير من المؤسسات اتجهت نحو هذا الأسلوب التسييري ومنه الشركة العملاقة سونلغاز.
سنحاول من خلال هذه الدراسة التعرف على هاته الآلية وكيفية تطبيقها والعمل بها بإضافة إلى دورها في تنمية كفاءات الموارد البشرية العاملة في المؤسسة.
من خلال النتائج المتحصل عليها وجدنا:
- اعتماد شركة سونلغاز على أسلوب إعادة الهندسة كآلية للتسيير الحديث .
- تحرص المؤسسة على تنفيذ وتحقيق الأهداف المسطرة وذلك من خلال تحقيق المبدأ الرئيسي لإعادة الهندسة وهو خفض التكاليف وربح الوقت من خلال التسيير الإستراتيجي.
- وجوب استحداث قوانين جديدة مرنة بدل القوانين القديمة، فلقد وجدنا أن المؤسسة تطبق إعادة الهندسة بشكل كلاسيكي من خلال تغيير التنظيمات واللوائح القانونية فنجد أنها تبقي على البيروقراطية التي تتعارض وأفكار إعادة الهندسة
- لإعادة الهندسة دور مباشر في تنمية كفاءات الموارد البشرية من خلال وضع برامج تدريبية وتكوينية وتوفرها على نظام مجتمع معلوماتي جد متطور يساعد في تحسين جودة الأداء، تبسيط العامل، سرعة الإنجاز، خفض التكاليف وكذا تحسين كفاءة الموارد البشرية.
Reengineering is one of the most effective and modern ways of running enterprises because it is effective in improving working conditions and reversing the balance of productivity.
Through this study, we will try to identify this mechanism and how it can be implemented and implemented in addition to its role in developing the human resources competencies of the enterprise.
From the results we found:
- Sonelgaz's reliance on reengineering as a mechanism for modern management.
The Foundation is keen to implement and achieve the objectives laid down by achieving the main principle of re-engineering, which is to reduce costs and gain time through strategic management.
- New flexible laws should be introduced, rather than old ones. We found that the institution applies re-engineering classically by changing regulations and regulations, and it keeps the bureaucracy at odds with re-engineering ideas.
- Re-engineering has a direct role in developing human resources competencies through the development and availability of training and training programmes on a well-developed information society system that helps to improve performance quality, streamline the factor, speed of delivery, reduce costs and improve human resources efficiency