الخلاصة:
Scientific Research is a must at the university level, especially for doctoral students who
are considered to be novice in research and might encounter dilemmas of various sources
and types. The present study tries to identify the major dilemmas Algerian doctoral
students- particularly English as a Foreign Language (EFL) face when they investigate in
scientific research and that impede them from carrying-out research regularly and
continuously. The study also aims at illuminating doctoral students’ attitudes towards
scientific research in order to disclose practical solutions that might help them investigate
in research more smoothly, comfortably and confidently. Therefore and in an attempt to
achieve the threefold objectives of this study:1) identifying main dilemmas, 2) detecting
attitudes and 3) figuring-out solution to mitigate the flaws, a small scale case study was
carried out with six EFL doctoral students at Tlemcen university (Department of English)
from different specialties (Didactics, Language Studies, Literature) using a an interview
for data collection procedure. Results of the study were analyzed and the obtained findings
were interpreted and discussed separately. The outcomes of the study revealed that EFL
university doctoral students are challenged by many dilemmas that can be categorized as
personal, pedagogical and ethical and that their negative attitudes towards these
impediments stand as a strong barrier and a source of anxiety to handle scientific research
effectively
يعتبر نشاط البحث العلمي أمرا ضروريا في الجامعة و خاصة لطلاب الدكتوراه الذين هم في مرحلة التكوين ما قبل التدريس وسيدمج معظمهم في التدريس كأساتذة بعد إنهاء هذه المرحلة. إن المشاركة الجادة لهؤلاء الطلبة في أي نشاط علمي ليس بالمهمة السهلة نظرا للعديد من المعوقات التي تسبب ضغطا على الطالب و تجعل من هذه المشاركة عبئا ثقيلا و نشاطا شاقا عليه. و في هذا الإطار تحاول هذه الدراسة تحديد المعضلات الأساسية التي يواجهها طلاب الدكتوراه في الجزائر و خاصة طلبة الدكتورة تخصص اللغة الإنجليزية الأجنبية بجامعة تلمسان عند القيام بالبحوث العلمية و التي تعيقهم عن إجراء هذه البحوث بشكل منتظم ومستمر.كما تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مواقف هؤلاء الطلاب اتجاه عملية البحث العلمي و ذلك من أجل إيجاد حلول ناجعة قد تساعدهم في البحث بكل سلاسة و راحة و ثقة. لهذا الغرض و في محاولة لتحقيق الأهداف الثلاثة لهذه الدراسة و المتمثلة في : 1) تحديد المعضلات الرئيسية،2) الكشف عن المواقف،3) إكتشاف الحلول المناسبة تم إجراء دراسة حالة مع ستة طلبة دكتوراه في اللغة الإنجليزية الأجنبية من تخصصات مختلفة (التعليمية، الدراسات اللغوية و الأدب) باستخدام المقابلة لهدف جمع البيانات. و قد تم تحليل و مناقشة نتائج الدراسة بشكل مفصل.و أظهرت النتائج أن طلبة الدكتوراه تخصص اللغة الإنجليزية الأجنبية يواجهون معضلات كثيرة تصنف على أنها شخصية ،بيداغوجية وأخلاقية و أن مواقفهم السلبية إتجاه هذه المعوقات تقف كعائق صعب ومصدر قلقل أمام البحث العلمي الفعال. الكلمات المفتاحية تشاط البحث العلمي- معضلات-طلاب الدكتوراه-اللغة الإنجليزية الأجنبية -الجامعة الجزائرية