الخلاصة:
تسعى المناهج التعليمية في جميع الدول إلى بناء رصيد لغوي وظيفي للمتعلمين يمكّنهم من التواصل بلغتهم بشكل فعال. يهدف بحثنا إلى الكشف عن مدى فاعلية النصوص الأدبية لكتاب السنة الخامسة ابتدائي في إثراء الرصيد اللّغوي لدى المتعلم، وذلك من خلال إجراء دراسة وصفيّة للنصوص الأدبية في كتاب السنة الخامسة ابتدائيّ، نبين فيها معايير اختيار هذه النصوص وأنماطها ومصادرها وموضوعاتها العامة. مع إحصاء رصيدها اللّغوي، لمعرفة طبيعته وخصائصه، وقدرته على تلبية احتياجات المتعلم التواصلية، وفي الأخير نقف عند قضية كفاية هذا الرصيد اللّغوي للتأكد من مدى مطابقة النصوص الأدبية الموظفة في الكتاب لشروط المنهاج وقدرات المتعلم، ولكي يحقق البحث أهدافه استعان بالمنهج التكاملي الذي يقوم على الوصف والإحصاء والتحليل والتفسير، ليتوصل في الأخير إلى أن النصوص الأدبية المقررة في كتاب السنة الخامسة ابتدائي قد تضمنت رصيدا هائلا من المفردات المتنوعة والجديدة التي تغطي حقولا دلالية مختلفة، وتلبّي حاجيات المتعلم التواصلية في هذه المرحلة، وتمكنه من التعبير والإبداع اللغوي في شتى المجالات.
Educational curricula in all countries aim to build a comprehensive functional linguistic repertoire for learners, enabling them to communicate effectively and fluently in their language. Our research aims to reveal the effectiveness of literary texts for fifth-grade students in enriching learners' linguistic repertoire. This is done through a descriptive study of literary texts in the fifth-grade curriculum book, identifying selection criteria, patterns, sources, and general themes of these texts. Additionally, we assess their linguistic content to determine their nature, characteristics, and ability to meet learners' communicative needs. Lastly, we examine the adequacy of this linguistic repertoire to ensure that the literary texts used in the book align with curriculum requirements and learners' capabilities. The research utilizes an integrative approach involving description, enumeration, analysis, and interpretation, concluding that the literary texts included in the fifth-grade curriculum book encompass a vast array of diverse and new vocabulary covering various semantic fields, meeting learners' communicative needs at this stage and enabling them to express themselves and engage in linguistic creativity across various domains.