الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة الى توضيح العلاقة بين فيلسوف يمثل العصر الذهبي في الفلسفة اليونانية، وهو المعلم الأول "أرسطو" وبين فيلسوف اسمه يقسم الفلسفة الحديثة الى شطرين: ما قبله وما بعده، وهو مؤسس الفلسفة النقدية "كانط"، في نظرتهما لمشكلة المعرفة، واظهار نقاط الالتقاء بينهما في هذا المجال والمفاهيم الأرسطية التي استخدمها "كانط" والمفاهيم التي عدلها، بما يتفق وفلسفته النقدية، ومع روح عصره المتمثل في سيادة النزعة التجريبية الشكية ل "هيوم" والنزعة العقلية الدوغماتية ل «فولف" النزعة الأولى تنفي بينما الثانية تثبت وتؤكد، فكان أن أنشأ رؤية جديدة للمعرفة تحد من مغالاة كلا الطرفين، بانتهاج منطق ترنسندنتالي، يضع حدودا مشروعة للمعرفة لا يمكن تجاوزها، ويربط الفكر بمجال الخبرة التجريبية، وبهذا المنطق الكانطي يشترك مع "أرسطو" في نظرية المعرفة.
This study aims to clarify the relationship between Philosopher representing the golden age in Greek philosophy, which isThe first teacher "Aristotle" and between the philosopher his name divides modern philosophy into two parts: what is before it and what is after it, The founder of critical philosophy, "Kant", in their view of the problem of knowledge, and clarify the points of convergence between them in this field And Aristotelian concepts used by "Kant" and conceptsWhich he modified, in accordance with his critical philosophy, and with the spirit of his age,Hume's skeptical empiricism prevails.And the dogmatic mental tendency of «Wolf», the first tendency deniesWhile the second proves and confirms, it was that he created a new vision of knowledgelimit the exaggeration of both parties, by adopting a transcendental logic,It sets legitimate limits of knowledge that cannot be crossed, and connectsThought in the field of empirical experience, and with this Kantian logic Shares with Aristotle in the theory of knowledge.