الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الأمن النفسي والدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد أجريت الدراسة على عينة قوامها 100 تلميذ وتلميذة في الطور الثانوي وتم الاعتماد عاى أداتين في جمع البيانات والمتمثلة في مقياس الأمن النفسي لعواد مرزوق ومقياس الدافعية للتعلم ليوسف قطامي، ولمعالجة معطيات الدراسة تم الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) وانطلاقا من فرضيات الدراسة توصلنا للنتائج التالية:
- هناك علاقة تعتبر ذات دلالة إحصائية بين درجات الأمن النفسي ودرجات الدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس.
- لا توجد فروق بين الجنسين في مستوى الشعور بالأمن النفسي.
- توجد فروق بين الجنسين في مستوى الدافعية للتعلم.
واختتمنا الدراسة بمناقشة النتائج وتحليلها في ضوء الدراسات السابقة بالإضافة إلى تقديم خاتمة واستنتاج عام ومجموعة من الاقتراحات.
The current study aims to find out the relationship between psychological security and motivation to learn among adolescent school students. The study is based on the descriptive approach. The study sample consists of 100 male and female students in the secondary stage. Two tools are used in collecting data: Awed Marzouk’s psychological security scale and Youssef Qatami motivation scale for learning. The data processing is based on the Statistical Package for the Social Sciences Program (SPSS). The study hypotheses have led to the following results:
• There is a statistically significant relationship between the degrees of psychological security and the degrees of motivation to learn among the adolescent school students.
• There are differences between males and females on the level of motivation to learn.
We concluded the study by discussing and analyzing the results in light of previous studies, in addition to partial and general conclusions, and a set of suggestions.