Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الأمن النفسي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس

Show simple item record

dc.contributor.author عليوي, نوال
dc.date.accessioned 2024-09-23T10:43:35Z
dc.date.available 2024-09-23T10:43:35Z
dc.date.issued 2024-06-15
dc.identifier.issn 2543-3830
dc.identifier.issn EISSN 2661-7498
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6976
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الأمن النفسي والدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد أجريت الدراسة على عينة قوامها 100 تلميذ وتلميذة في الطور الثانوي وتم الاعتماد عاى أداتين في جمع البيانات والمتمثلة في مقياس الأمن النفسي لعواد مرزوق ومقياس الدافعية للتعلم ليوسف قطامي، ولمعالجة معطيات الدراسة تم الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) وانطلاقا من فرضيات الدراسة توصلنا للنتائج التالية: - هناك علاقة تعتبر ذات دلالة إحصائية بين درجات الأمن النفسي ودرجات الدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس. - لا توجد فروق بين الجنسين في مستوى الشعور بالأمن النفسي. - توجد فروق بين الجنسين في مستوى الدافعية للتعلم. واختتمنا الدراسة بمناقشة النتائج وتحليلها في ضوء الدراسات السابقة بالإضافة إلى تقديم خاتمة واستنتاج عام ومجموعة من الاقتراحات. The current study aims to find out the relationship between psychological security and motivation to learn among adolescent school students. The study is based on the descriptive approach. The study sample consists of 100 male and female students in the secondary stage. Two tools are used in collecting data: Awed Marzouk’s psychological security scale and Youssef Qatami motivation scale for learning. The data processing is based on the Statistical Package for the Social Sciences Program (SPSS). The study hypotheses have led to the following results: • There is a statistically significant relationship between the degrees of psychological security and the degrees of motivation to learn among the adolescent school students. • There are differences between males and females on the level of motivation to learn. We concluded the study by discussing and analyzing the results in light of previous studies, in addition to partial and general conclusions, and a set of suggestions. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة المفكر -جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد8;العدد1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الأمن النفسي ar_AR
dc.subject الدافعية للتعلم ar_AR
dc.subject المراهق المتمدرس ar_AR
dc.subject Psycholgical security ar_AR
dc.subject Motivation to learning ar_AR
dc.subject Educated teenager ar_AR
dc.title الأمن النفسي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس ar_AR
dc.title.alternative Psychological security and its role in motivating adolescent students to learn ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account