Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

دور الاستراتيجيات الاستباقية في تعزيز الصحة النفسية للحد من الإحتراق النفسي عند المعلم

Show simple item record

dc.contributor.author حداد, إبراهيم
dc.contributor.author عباد, بشير
dc.date.accessioned 2024-09-23T11:17:59Z
dc.date.available 2024-09-23T11:17:59Z
dc.date.issued 2024-06-15
dc.identifier.issn 2543-3830
dc.identifier.issn EISSN 2661-7498
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/6981
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف مخاطر الاحتراق النفسي عند المعلم من خلال التطرق إلى تحديد مفهوم الاحتراق النفسي للمعلم باعتباره خطرًا مهنيًا كبيرًا، كما جاءت هذه الدراسة لتلقي الضوء على الأسباب المؤدية للظاهرة والمتمثلة في الظروف المتعلقة بالتلاميذ، والبيئة المدرسة، والإدارة المدرسية، وبطبيعة المهنة، وشخصية المعلم، مع العمل على تفسير حدوث الاحتراق النفسي عبر مراحل مختلفة، والتطرق إلى نموذج شيرنس (1985) وأهمية هذا النموذج في تفسير الاحتراق النفسي عند المعلم. بالإضافة إلى ذلك أشارت الدراسة الحالية إلى أهمية الاستراتيجيات الاستباقية في تعزيز الصحة النفسية للمعلم والحد من وقوعه في الإحتراق النفسي. This theoretical study explored the risks of psychological burnout among teachers by addressing the concept of psychological burnout for teachers as à major professional risk. This study also came to shed light on the causes leading to the phenomenon, which are the conditions related to students, the school environment, school administration, the nature of the profession, and the personality of the teacher. With work on explaining the occurrence of psychological burnout through different stages, and addressing the chirnes model (1985) and the importance of this model in explaining psychological burnout among teachers. In addition, the current study indicated the importance of proactive strategies in enhancing the teacher's mental health and reducing his incidence of psychological burnout. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة المفكر -جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد8;العدد1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الاستراتيجيات الاستباقية ar_AR
dc.subject الصحة النفسية ar_AR
dc.subject الاحتراق النفسي ar_AR
dc.subject المعلم ar_AR
dc.subject Proactive interventions ar_AR
dc.subject Psychological health ar_AR
dc.subject burnout ar_AR
dc.subject teacher ar_AR
dc.title دور الاستراتيجيات الاستباقية في تعزيز الصحة النفسية للحد من الإحتراق النفسي عند المعلم ar_AR
dc.title.alternative The role of proactive strategies in promoting Psychological health to reduce teacher burnout ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account