الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى تفسير النية المقاولاتية لدى الطالبات الذين تابعوا برامج وتكوين في مجال المقاولة، باستخدام نظرية السلوك المخطط "اجزين" المقتبسة من علم النفس الاجتماعي، وهي اﻷكثر استخداما في مجال المقاولة. وفق هذا النموذج النظري، فإن نية المقاولة تتأثر بثلاثة عوامل رئيسية هي: المواقف تجاه السلوك، المعايير الاجتماعية المدركة وإدراك الرقابة على السلوك.
أهم النتائج المتوصل إليها تشير إلى وجود تأثير للمسار الدراسي لدى الطالبات على نية المقاولة لكلا التخصصين. وبعبارة أخرى المواقف النفسية والمهنية وإمكانية الإنجاز المدركة، هما عنصرين أساسيين لتشكيل نية التوجه لدى طالبات تخصص " تسيير"، ﺃما بالنسبة للطالبات تخصص "علوم"، الرغبة وحدها فقط تساهم في تحديد نية المقاولة. وفي نفس المعنى، فإن محددات المواقف وإمكانية الإنجاز تجاه المقاولة تتغير حسب التخصص الجامعي.
ﺃما فيما يخص تعليم المقاولة في الجزائر فليس له التأثير الكافي على نية المقاولة بالنسبة لكلا التخصصين" تسيير واقتصاد" و "علوم".
This study sought to explain the entrepreneurial intention of female students who followed programs and training in the field of entrepreneurship, using the theory of planned behavior (Ajzen), adapted from social psychology, which is the most widely used in the field of entrepreneurship. According to this theoretical model, entrepreneurial intention is affected by three main factors: attitudes toward behavior, perceived social norms, and perception of control over behavior.
The most important findings indicate that there is an effect of female students’ academic track on entrepreneurship intention for both specializations. In other words, the psychological and professional attitudes and the perceived possibility of achievement are two basic elements for forming the intention to go among female students majoring in “management.” As for female students majoring in “science,” only desire alone contributes to determining the intention of entrepreneurship. In the same sense, the determinants of attitudes and potential for achievement toward entrepreneurship change according to university major. As for entrepreneurship education in Algeria, it does not have a sufficient impact on entrepreneurship intentions for both majors "management and economics" and "sciences."